Yleisiä kysymyksiä entisistä hoitosopimusteistä:
Päivittäishoito (auraus, hiekoitus yms.) jatkuu 1.5.2020 asti entisillä hoitosopimusteillä.
Kunta ei enää 1.5.2020 jälkeen hoida yksityisteitä riippumatta siitä, onko yksityistielle perustettu tiekunta vai ei. Toimiva tiekunta pitää huolen siitä, että perille pääsee jatkossakin. Kunta voi avustaa yksityisteitä, jotka ovat avustuskelpoisia.
Kiinteistövero on maan ja sillä olevien rakennusten arvoon perustuva vero, jonka kiinteistön omistaja maksaa vuosittain tontin tai tilan sijaintikunnalle. Se ei liity tienhoitoon.
Kokonaisuudessaan yksityisteiden hoito on maksanut kunnalle vuodessa keskimäärin reilut 3000 euroa per kilometri. Tiekuntien kustannukset vaihtelevat, Yksityisteiden hallinto –oppaan mukaan pysyvän asutuksen käyttämän yksityistien keskimääräiset kunnossapitokustannukset ovat yleisimmin välillä 500 – 1000 e / km, vilkkaimmin liikennöidyillä teillä kustannukset voivat olla huomattavastikin korkeampia. Summa jaetaan tieosakkaiden kesken tieyksikkölaskelman mukaisesti (Hämäläinen Esko, Yksityisteiden hallinto – Tiekunta ja tieosakas 2019, s. 114).
Tiekunta on perustettava, mikäli tahtoo hakea kunnalta avustusta. Yksityistielaki estää kuntia avustamasta yksityistietä, mikäli yksityistiellä ei ole toimivaa tiekuntaa. Nurmijärven kunta toivoo, että ei-toimivat tiekunnat käynnistävät toimintansa uudelleen ja lain edellyttämällä tavalla.
Jos kunta omistaa maata yksityistien varresta, se maksaa tieosakkaana tieyksikkölaskelman mukaisen osuutensa tien hoidosta. Lisäksi kunta avustaa yksityisteitä, jotka ovat avustuskelpoisia, ja jotka hakevat avustusta. Sen sijaan kunta ei jatka tien hoitamista.
Tulevassa avustusjärjestelmässä tullaan huomioimaan yksityistietä käyttävä ulkopuolinen liikenne, ja se korottaa maksettavan avustuksen osuutta kuluista. Jos tiellänne on säännöllisiä, ulkopuolisia kulkijoita, myös heidät on mahdollista ottaa tieosakkaiksi, tai määrätä heille käyttömaksu (Hämäläinen Esko, Yksityisteiden hallinto – Tiekunta ja tieosakas 2019, s. 25 ja 133 ->).
Katselmuksia ei ole tarkoitus pitää. Tiekunta ja kunta ovat aikoinaan tehneet keskenään hoitosopimuksen, joka on koskenut ainoastaan tien päivittäishoitoa. Ennen hoitosopimuksen solmimista katselmuksella on voitu käydä läpi, että tie on hoitokelpoisessa kunnossa. Kunta on hoitanut tietä huoltoyhtiön tavoin, eikä yksityisteitä ole luovutettu kunnalle. Vastuu yksityistien rakenteellisesta kunnosta on ollut koko ajan tiekunnilla. Niinpä tietä ei myöskään olla luovuttamassa takaisin.
Tiekuntien uudelleen järjestäytyminen on tällä hetkellä vilkasta. Noin 80 % tiekunnista on jo saanut toimintansa käynnistettyä, ja noin 15 % muista on toimitettu tiekunnan perustiedot. Suurimpaan osaan tiekunnista toimielimeksi on tullut hoitokunta. Muutama tiekunta käyttää tieisännöitsijän palveluita.
Kadun rakentaminen edellyttää asemakaavan laatimista. Pelkästään katualueita varten ei ole tarkoituksenmukaista laatia asemakaavaa. Asemakaavoja laaditaan pääsääntöisesti mm. uusia asuinalueita varten taajamiin, ei maaseutualueille. Yksityistiet sijaitsevat valtaosin maaseutualueilla, joilla asutus on vähäistä. Taajamia ovat Klaukkala, Kirkonkylä, Rajamäki ja Röykkä sekä Herusten alue.