Kulttuuri

Kirjastonkäyttöä opitaan pakopelin avulla

Maailma pelastuu zombeilta Albin Koposen lääkkeellä

Miten voi oppia hakemaan tietoa kirjastosta, etsimään aineistoa verkkokirjastosta tai löytämään hakemansa kirjaston hyllystä? Kysymällä apua kirjaston henkilökunnalta? No niinkin, mutta kulttuuripolkuun osallistuvat seitsemäsluokkalaiset oppivat asiat kuitenkin paljon viihdyttävämmin, nimittäin pelaamalla pakopeliä.

Pakopelillä tarkoitetaan seikkailullista peliä, jossa johonkin fyysiseen tilaan suljetun ryhmän pitää päättelemällä ja yhteistyötä tekemällä päästä vapauteen annetussa määräajassa.

Kirjaston pakopelin fiktiivisessä tarinassa zombit ovat valtaamassa maailman. Pelin osanottajat ovat pelastautuneet kirjastoon, johon on kätketty paikallisen apteekkarin, Albin Koposen, ammoin kehittelemä lääke zombivitsaukseen. Tutkimusryhmiin jaettujen pelaajien on vain hyödynnettävä saamansa vihjeet ja ratkottava lääkkeen löytämiseen johtavat tehtävät, jotta maailma pelastuu.

Pelatessaan osallistujat oppivat kirjastonkäyttötaitoja kuin huomaamatta.

“Pakopelin aikana oppilaat muun muassa tutustuvat kirjastotilaan, etsivät aineistoa ja käyttävät verkkokirjastoa”, kertoo kirjastonhoitaja Annika Herranen, yksi pelin suunnittelijoista.

“Tarkoituksena on, että oppilaat pääsevät tutustumaan omaan lähikirjastoonsa hauskalla ja innostavalla tavalla.”

Kulttuuripolun luokkakohtaiset ohjelmat tarkkoine tietoineen löytyvät kunnan kotisivuilta osoitteesta:
www.nurmijarvi.fi/kulttuuripolku