Oppimisen tuen lainsäädäntö muuttuu 1.8.2025 alkaen
Perusopetuksen oppimisen tuki muuttuu uuden lain myötä. Tarkoituksena on vahvistaa oppilaan oikeutta tukeen. Samalla vahvistetaan oppilaan oikeutta saada tukea omassa ryhmässä ja omassa koulussa.
Riittävän tuen perustana ovat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt. Näillä tarkoitetaan mm. sitä, että opetusryhmissä toteutuisi opetuksen eriyttäminen, strukturointi, joustava ryhmittely, koulunkäynnin ohjaajan tuki, kielitietoinen opetus, oppimista tukevien konkreettisten välineiden käyttö jne. Tuen uudistus nojaa vahvasti myös siihen, että opettajat tekevät yhteistyötä, samanaikaisopetusta ja yhteistä suunnittelua.
Kaikki oppilaat ovat oikeutettuja ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin, joita ovat
- yleinen tukiopetus
- opetuskielen tukiopetus
- erityisopettajan opetus muun opetuksen yhteydessä
Opetuksen järjestäjän on käytettävä vähintään 0,122h/oppilas/viikko ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin. Koulujen lukuvuosisuunnitelmissa kuvataan, miten lakisääteinen resurssi käytetään.
Mikäli ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä, tuen tarpeen arviointiin ja tukea koskevaan suunnitelmaan pohjaten voidaan oppilaalle tehdä hallintopäätös oppilaskohtaisista tukitoimista. Näitä ovat
- erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä
- erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama yhden tai useamman oppiaineen opetus pienryhmässä
- erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassa
- oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut
- apuvälineet
Tuen tarpeen arviointia ja tukea koskevaa suunnitelmaa laaditaan yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa.
Siirtymäajan vuoksi oppilaiden tuki jatkuu ennallaan lukuvuoden 2025-2026 alussa, vaikka laki muuttuu 1.8.2025. Jokaisen nyt tehostettua tai erityistä tukea saavien oppilaiden tilanne arvioidaan viimeistään 31.8.2026 mennessä. Tuen tarpeen arvioinnin perusteella oppilas voi jatkossa saada ryhmäkohtaisia tukimuotoja tai hallintopäätöksen kautta oppilaskohtaisia tukitoimia ryhmäkohtaisten tukimuotojen rinnalla.
Valtakunnallisen uudistuksen vuoksi siirtymäajan jälkeen ei enää käytetä käsitteitä kolmiportainen tuki, yleinen tuki, tehostettu tuki, erityinen tuki, pedagoginen arvio, pedagoginen selvitys, oppimissuunnitelma ja henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma.
Nurmijärven kunnan opetussuunnitelma on päivitetty vastaamaan valtakunnallisia opetussuunnitelman perusteita.
Tämä sivusto päivittyy lukuvuoden 2025-2026 aikana.
Oppisen ja koulunkäynnin tuki 31.7.2025 asti
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada ohjausta ja tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin. Tuen tarve voi vaihdella tilapäisestä jatkuvaan, vähäisestä vahvempaan tai yhden tukimuodon tarpeesta useamman tukimuodon tarpeeseen. Koulutyössä tuen muodot on jaettu kolmelle portaalle, alkaen yleisestä kaikille oppilaille tarjottavasta tuesta, oppilaan tuen tarpeen mukaiseen tehostettuun ja erityiseen tukeen.
Yleinen tuki sisältää mm. opetuksen eriyttämistä, opettajien yhteistyötä ja opetusryhmien joustavaa muuntelua sekä erilaisia muita tukitoimia. Tehostettua tukea annetaan oppilaalle, joka tarvitsee oppimisessaan tai koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja. Erisyistä tukea annetaan oppilaille, joiden kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteiden saavuttaminen ei toteudu riittävästi muilla tukitoimilla.
Lisätietoa oppimisen ja koulunkäynnin tuesta löytyy alla olevasta kysymyksiä ja vastauksia -osasta. Oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestäminen on kuvattu Nurmijärven kunnan opetussuunnitelmassa. Pulmatilanteessa kannattaa olla suoraan yhteydessä oppilaan omaan opettajaan tai koulun rehtoriin. Tarvittaessa voi kääntyä myös kasvun ja oppimisen tue päällikön puoleen, ks. yhteystiedot.
Kysymyksiä ja vastauksia oppimisen ja koulunkäynnin tuesta
Pienessä ryhmässä yksilöllisesti
Jopo-luokka on yleisopetuksen pienryhmä, jossa opiskelee kymmenen oppilasta. Poikkeuksellisesti toimintaan voidaan ottaa myös erityistä tukea saava oppilas, mikäli oppilas kykenee noudattamaan joustavan perusopetuksen toimintatapoja ja järjestelyä kokonaisuudessaan voidaan pitää oppilaan edun mukaisena.
Opetuksessa noudatetaan perusopetuksen opetussuunnitelmaa opetusjärjestelyjen ollessa joustavia ja yksilöllisiä. Jokaiselle oppilaalle tehdään henkilökohtainen oppimissuunnitelma. Opetus on vuosiluokkiin sitomatonta, eli oppilaat saavat päättötodistuksen, kun kaikki peruskoulun kurssit on suoritettu. Todistus on samanlainen kuin muilla yleisopetuksen luokilla.
Jopo-luokalla on oma opettaja, joka opettaa lähes kaikki oppiaineet. Opintoja suoritetaan paljolti tehtäväpakettien muodossa, joita oppilaat tekevät urakkaluontoisesti kukin omaan tahtiinsa. Perinteistä yhteistä opetusta on vähän, koska opetus räätälöidään kunkin oppilaan tarpeen ja taitotason mukaan. Siksi on tärkeää, että oppilas kykenee tekemään omatoimisesti kirjallisia tehtäviä, toki tukea on saatavilla. Kokeita järjestetään tarvittaessa.
Toiminnallisesti ja työpainotteisesti
Jopo-luokalla opiskeluun kuuluu toiminnallisuus: opintokäynnit, tutustumisretket ja leirikoulut ovat tärkeä osa opiskelua. Kyse ei ole hupiretkistä, vaan opetuksen siirtämisestä toiseen oppimisympäristöön. Näin ollen opintokäynnit, opintoretket ja leirikoulut ovat pakollinen osa opiskelua. Opintokäynti on yleensä kerran viikossa. Lukuvuoden aikana on kahdesta kolmeen leirikoulua.
Lukuvuoden aikana on useita työssäoppimisjaksoja, joiden aikana oppilas työskentelee työpaikoilla. Työssäoppimisjaksoilla oppilas tutustuu erilaisiin työpaikkoihin ja –tehtäviin, oppii työelämän pelisääntöjä, saa työkokemusta sekä tekee työpaikkaan liittyviä oppimistehtäviä.
Työssäoppimisjaksojen tavoitteena on myös oman ammatillisen alan löytyminen. Oppilaan sosiaalisten taitojen ja käytöksen on oltava sellaista, että hän kykenee toimimaan työpaikoilla. Lähtökohtaisesti oppilas etsii itse itseään kiinnostavan työpaikan, tarvittaessa ohjaaja ja opettaja auttavat. Työpaikoilla oppilasta ohjaa nimetty työpaikan työntekijä, työpaikkaohjaaja eli mentor. Työssäoppimiset arvioidaan ja niistä tulee opintosuorituksia esimerkiksi valinnaisaineisiin.
Jopo-luokalla on käytössä jatkuva näyttöihin perustuva arviointi. Tämä koskee niin luokkamuotoista opiskelua, koulun ulkopuolisia oppimisympäristöjä kuin työssäoppimistakin. Riittävän hyvä käytös ja koulumotivaatio ovat edellytys hyvään oppimiseen, sujuviin opintokäynteihin sekä työssäoppimiseen. Käytöshaasteet voivat olla este Jopolle pääsemiselle.
Avainasemassa motivaatio ja sitoutuminen
Opettajan työparina Jopo-luokassa työskentelee nuoriso-ohjaaja. Hänen tehtävänään on nuoren ohjaaminen ja tukeminen koulunkäyntiin ja kokonaisvaltaisesti nuoren elämään liittyvissä asioissa. Yhteistyö kotien kanssa on kiinteä osa Jopo-toimintaa. Huoltajien tulee yhdessä oppilaan kanssa sitoutua Jopo-opiskeluun.
Hakeminen lukuvuodeksi 2025-2026
Haku Jopo-luokalle on 17.3.–11.4.2025. Hakulomake on liitteenä ja se tulee palauttaa sille koululle, josta paikkaa haetaan 11.4.2025 klo 15 mennessä. Hakulomakkeeseen tulee liittää oppilaan itsensä (mielellään käsin) kirjoittama vapaamuotoinen kirjoitelma, jossa hän perustelee, miksi hän haluaa Jopo-luokalle ja mitä hyötyä hän uskoo siitä itselleen olevan. Lisäksi hakemukseen liitetään kopio viimeisimmästä todistuksesta sekä pedagoginen arvio, selvitys tai oppimissuunnitelma (hojks). Mikäli em. asiakirjaa ei ole laadittu, liitetään hakemukseen muu asiantuntijalausunto (lähettävästä koulusta), josta käy ilmi oppilaan kouluhistoria, tuen tarpeet sekä asiantuntijan näkemys Jopo-opiskelun soveltuvuudesta oppilaalle.