Lapsen hyvinvoinnin tukemiseksi esiopetuksessa tarjotaan oppilashuollon palveluja. Terveydenhoitajan, lääkärin, psykologin ja kuraattorin palvelut ovat tarjolla maksuttomasti ja luottamuksellisesti kaikille eskarilaisille ja heidän huoltajilleen.
Oppilashuollon terveydenhuolto-, psykologi- ja kuraattoripalveluista vastaa Keski-Uudenmaan hyvinvointialue.
Neuvolaterveydenhoitajaan voi ottaa yhteyttä terveyteen, hyvinvointiin, kasvuun ja kehitykseen liittyvissä asioissa, terveystottumuksiin liittyvissä asioissa kuten ravitsemus, uni, liikunta sekä rokotusasioissa.
Neuvolaterveydenhoitaja tapaa lapset vuosittain terveystapaamisessa. Palvelut toimivat ajanvarauksella neuvolan tiloissa.
Neuvolaterveydenhuoltoon ei sisälly varsinaista sairaanhoitoa, vaan tarvittaessa otetaan yhteyttä omalle terveysasemalle.
Lisää tietoa neuvolaterveydenhuollon palveluista Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelta. https://www.keusote.fi/
Neuvolaterveydenhoitaja tapaa lapset vuosittain terveystapaamisessa. Palvelut toimivat ajanvarauksella neuvolan tiloissa.
Neuvolaterveydenhuoltoon ei sisälly varsinaista sairaanhoitoa, vaan tarvittaessa otetaan yhteyttä omalle terveysasemalle.
Lisää tietoa neuvolaterveydenhuollon palveluista Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelta. https://www.keusote.fi/
Varhaiskasvatuksen konsultoivat erityisopettajat työskentelevät myös esiopetuksessa. Erityisopettajaan voi olla yhteydessä kaikenlaisissa lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvissä kysymyksissä. Hän on tuttu näky esiopetuksen ryhmissä ja tekee paljon yhteistyötä oman työyksikkönsä henkilöstön ja esimiehen kanssa. Varhaiskasvatuksen konsultoiva erityisopettaja voi toimia keskustelun tukena tai kartoittamassa huoltajan pyynnöstä muita mahdollisia lapsiperheiden palveluja.
Yhteystiedot löydät päiväkodin yhteystiedoista.
Yhteystiedot löydät päiväkodin yhteystiedoista.
Psykologiin voi ottaa yhteyttä:
jos koulun aloitus mietityttää (kouluvalmiuksien arviointi)
jos oppiminen on vaikeaa eikä lapsi ahkerasta työskentelystä ja erityisopetuksen tuesta huolimatta opi odotusten mukaisesti
jos keskittyminen tai motivoituminen työskentelyyn on vaikeaa
lapsen oppimiseen liittyvissä pulmissa, kun lapsen taidoissa todetaan haasteita useammalla kehityksen osa-alueella
jos toivotaan apua tukitoimien suunnitteluun
jos vanhemmat kaipaavat tukea lapsen käytökseen ja kehitykseen liittyvissä asioissa
jos lapsella on esim. pelkoja tai jännittämistä
kriisitilanteissa
Kuraattoriin voi ottaa yhteyttä:
jos on huolta lapsen kaverisuhteista, kiusaamisesta, poissaoloista
jos on huolta kotona (esim. liiallinen pelaaminen, erimielisyydet perheessä)
kriisitilanteissa
Miten psykologi tai kuraattori auttaa?
Yhteydenoton jälkeen työntekijä arvioi tuen tarpeen ja sen kiireellisyyden yhteistyössä lapsen ja hänen huoltajansa kanssa.
Keskustelee lapsen ja huoltajien sekä esiopetusryhmän työntekijöiden kanssa tarvittavan tuen suunnittelemiseksi
Tarjoaa keskustelukäyntejä lapselle ja/tai huoltajille
Tekee yhteistyötä lapsen ja huoltajien sekä sovittujen esiopetuksen ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa.
Aikuisten yhteistyöllä pyritään selvittämään, mistä vaikeudet johtuvat, millaista tukea lapsi tarvitsee ja mitä voidaan tehdä tilanteen helpottamiseksi
Havainnoi ryhmässä osana lapsen tuen suunnittelua tai ryhmän opettajan konsultaatiota
On mukana kehittämässä yksittäisten eskariryhmien ja koko esiopetusyksikön hyvinvointia tukevia toimenpiteitä
Oppimisen ja keskittymisen asioissa psykologi voi perehtyä lapsen tilanteeseen ja tuen tarpeeseen myös tekemällä psykologisia tutkimuksia.
jos koulun aloitus mietityttää (kouluvalmiuksien arviointi)
jos oppiminen on vaikeaa eikä lapsi ahkerasta työskentelystä ja erityisopetuksen tuesta huolimatta opi odotusten mukaisesti
jos keskittyminen tai motivoituminen työskentelyyn on vaikeaa
lapsen oppimiseen liittyvissä pulmissa, kun lapsen taidoissa todetaan haasteita useammalla kehityksen osa-alueella
jos toivotaan apua tukitoimien suunnitteluun
jos vanhemmat kaipaavat tukea lapsen käytökseen ja kehitykseen liittyvissä asioissa
jos lapsella on esim. pelkoja tai jännittämistä
kriisitilanteissa
Kuraattoriin voi ottaa yhteyttä:
jos on huolta lapsen kaverisuhteista, kiusaamisesta, poissaoloista
jos on huolta kotona (esim. liiallinen pelaaminen, erimielisyydet perheessä)
kriisitilanteissa
Miten psykologi tai kuraattori auttaa?
Yhteydenoton jälkeen työntekijä arvioi tuen tarpeen ja sen kiireellisyyden yhteistyössä lapsen ja hänen huoltajansa kanssa.
Keskustelee lapsen ja huoltajien sekä esiopetusryhmän työntekijöiden kanssa tarvittavan tuen suunnittelemiseksi
Tarjoaa keskustelukäyntejä lapselle ja/tai huoltajille
Tekee yhteistyötä lapsen ja huoltajien sekä sovittujen esiopetuksen ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa.
Aikuisten yhteistyöllä pyritään selvittämään, mistä vaikeudet johtuvat, millaista tukea lapsi tarvitsee ja mitä voidaan tehdä tilanteen helpottamiseksi
Havainnoi ryhmässä osana lapsen tuen suunnittelua tai ryhmän opettajan konsultaatiota
On mukana kehittämässä yksittäisten eskariryhmien ja koko esiopetusyksikön hyvinvointia tukevia toimenpiteitä
Oppimisen ja keskittymisen asioissa psykologi voi perehtyä lapsen tilanteeseen ja tuen tarpeeseen myös tekemällä psykologisia tutkimuksia.
Yhteyttä voi ottaa oppilas, vanhemmat, opettaja, oppilashuoltoryhmän jäsen tai muu yhteistyökumppani.
Yhteyttä voit ottaa soittamalla, laittamalla Wilma-viestin tai sähköpostin tai tulemalla käymään työntekijän luona.
Mikäli yhteydenottajana toimii muu kuin huoltaja, esimerkiksi opettaja, tarvitaan asiakkuuden aloittamiseen lapsen ja/tai hänen huoltajansa suostumus.
Palvelut ovat maksuttomia.
Koulukuraattorien ja -psykologien yhteystiedot löydät Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen sivuilta. https://www.keusote.fi/
Yhteyttä voit ottaa soittamalla, laittamalla Wilma-viestin tai sähköpostin tai tulemalla käymään työntekijän luona.
Mikäli yhteydenottajana toimii muu kuin huoltaja, esimerkiksi opettaja, tarvitaan asiakkuuden aloittamiseen lapsen ja/tai hänen huoltajansa suostumus.
Palvelut ovat maksuttomia.
Koulukuraattorien ja -psykologien yhteystiedot löydät Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen sivuilta. https://www.keusote.fi/
Oppilashuoltolain mukaan yksittäisen lapsen psyykkisen, fyysisen tai sosiaalisen tuen tarpeen selvittämiseksi ja palvelujen järjestämiseksi voidaan koota monialainen asiantuntijaryhmä.
Lapsi ja huoltajat päättävät, ketkä toimijat saavat osallistua heidän asiansa hoitamiseen. Ryhmään voi kuulua lapsen ja huoltajien lisäksi esimerkiksi terveydenhoitaja, psykologi, kuraattori, varhaiskasvatuksen opettaja, konsultoiva erityisopettaja, päiväkodin johtaja, muita yhteistyökumppaneita tai perheen läheisiä.
Monialaisesta yksilökohtaisesta tapaamisesta ja työskentelystä laaditaan oppilashuoltokertomus, joka annetaan huoltajille sekä tallennetaan esiopetusyksikön arkistoon. Lukuoikeus lapsen dokumenttiin on vain niillä toimijoilla, jotka lapsi ja huoltaja ovat hyväksyneet ryhmän jäseniksi.
Lapsi ja huoltajat päättävät, ketkä toimijat saavat osallistua heidän asiansa hoitamiseen. Ryhmään voi kuulua lapsen ja huoltajien lisäksi esimerkiksi terveydenhoitaja, psykologi, kuraattori, varhaiskasvatuksen opettaja, konsultoiva erityisopettaja, päiväkodin johtaja, muita yhteistyökumppaneita tai perheen läheisiä.
Monialaisesta yksilökohtaisesta tapaamisesta ja työskentelystä laaditaan oppilashuoltokertomus, joka annetaan huoltajille sekä tallennetaan esiopetusyksikön arkistoon. Lukuoikeus lapsen dokumenttiin on vain niillä toimijoilla, jotka lapsi ja huoltaja ovat hyväksyneet ryhmän jäseniksi.
Tukea ja apua voit saada järjestöiltä, seurakunnilta ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista.
Lasten ja perheiden palveluja ovat esim.
Perhetyö
Perheneuvola
Perhesosiaalityö
Lastensuojelu
Puhe-. toiminta- ja fysioterapia
Lisää tietoa palveluista https://www.keusote.fi/
Lasten ja perheiden palveluja ovat esim.
Perhetyö
Perheneuvola
Perhesosiaalityö
Lastensuojelu
Puhe-. toiminta- ja fysioterapia
Lisää tietoa palveluista https://www.keusote.fi/