Kirjastojen aukioloajat ja yhteystiedot

Omatoimiaika pääkirjastossa

Omatoimikirjastossa voi käydä kirjaston normaalien aukioloaikojen ulkopuolella. Asiointi tapahtuu täysin itsepalveluna. Omatoimikirjaston käytölle ei ole ikärajaa.

Omatoimiaikana asiakkaiden käytössä on kirjaston aula ja lehtisali. Sisään kirjaudutaan ulko-oven vasemmalla puolella olevalla lukijalaitteella. Lukijaan näytetään oman kirjastokortin viivakoodia ja näppäillään pin-koodi, jolloin oven lukitus aukeaa. Lapset voivat tulla omatoimikirjastoon huoltajan seurassa ilman kirjautumista.

Omatoimikirjaston käyttö

Omatoimiaikana asiakkaiden käytössä ovat kirjaston aulassa olevat aineistot, lehtisali, asiakastietokone sekä langaton verkko.

Omatoimiaikana voi

  • palauttaa aineistoa automaateilla
  • lainata varattua tai esillä olevaa aineistoa
  • lukea lehtiä.

Lainaus- ja palautusautomaattien näytöt opastavat lainaamisessa ja palauttamisessa. Varatun aineiston noutonumero on lähetetyssä noutoilmoituksessa.

Palvelut, jotka edellyttävät henkilökuntaa, kuten maksujen maksaminen, tulostus ja kopiointi, eivät ole käytettävissä omatoimiaikana.

Asiakkaaksi omatoimikirjastoon

Omatoimikirjastossa asiointiin vaaditaan kirjastokortti ja pin-koodi. Ne saa asioimalla kirjaston palvelupisteessä asiakaspalveluaikana ja sitoutumalla kirjaston käyttösääntöihin, jotka ovat voimassa niin asiakaspalvelu- kuin omatoimiaikana. Tämän jälkeen on myös mahdollista ladata digikirjastokortti Android- tai IOS-laitteelle.

Maksujen ylittyminen tai myöhässä olevat lainat eivät estä pääsyä tilaan.

Asiakkaan vastuut ja velvollisuudet

Kirjastokortti on henkilökohtainen. Jokainen asiakas kirjautuu sisään omalla kirjastokortillaan ja on vastuussa sisälle päästämistään henkilöistä. Kirjastolla on oikeus tarvittaessa rajoittaa omatoimikirjaston käyttöoikeutta.

Kirjaston tiloissa ei saa häiritä muita asiakkaita, sotkea tai tehdä muuta ilkivaltaa.

Linkki käyttösääntöihin

Tallentava kulun- ja kameravalvonta

Kirjastossa on käytössä kulunvalvonta ja tallentava kameravalvonta. Aiheettomista hälytyksistä aiheutuvista kuluista vastaa hälytyksen aiheuttava asiakas.

Kulunvalvonta- ja kamerajärjestelmistä muodostuu asiakasrekisteri, jonka tarkoitus on asiakkaiden oikeussuojan ja turvallisuuden takaaminen, kohteen omaisuuden suojaaminen sekä rikosten ennaltaehkäiseminen ja niiden selvittäminen.

Linkki Ratamo-kirjastojen asiakasrekisterin tietosuojaselosteeseen

Linkki kameravalvonnan asiakasrekisterin tietosuojaselosteeseen

Ongelmien sattuessa

Tietokoneiden ja automaattien mahdollisia teknisiä ongelmia voidaan selvittää vasta, kun henkilökunta on paikalla.

Automaattien ollessa epäkunnossa lainaaminen ei ole mahdollista. Palautukset voi kuitenkin jättää palautuslaatikkoon, josta henkilökunta palauttaa aineiston palveluajan alkaessa.

Kiinteistöön liittyvistä, välitöntä huomiota vaativista ongelmista voi olla yhteydessä päivystävään huoltomieheen.