Ajankohtaista

strategia, Viestintä

Kunnan viestintäohjelman päivitys aloitetaan – kuntalaiset pääsevät osallistumaan syksyllä

16.6.2022

Uuden kuntastrategian Nurmijärvi – Paremman arjen ilmiö myötä on tullut aika päivittää  strategiaa toteuttavat ohjelmat. Kunnan viestintäohjelma on tarkoitus päivittää vuoden 2022 aikana. Kunta julkaisi yhteenvedon siitä, kuinka kunnan viestintää on kehitetty vuosina 2019–2022.

”Uuden kuntastrategian myötä Nurmijärven on aika päivittää kuntaviestinnän tavoitteet palvelemaan uutta visiotamme ja tavoitteitamme. Nyt kesällä keräämme evästystä kuntamme päättäjiltä. Kuntalaiset, vaikuttajatoimielimet, kunnan työntekijät ja muut kunnan sidosryhmät pääsevät osallistumaan ohjelmatyöhön syyskuussa. Päätöksentekoon viestintäohjelma on tarkoitus saada loppuvuoden aikana”, kunnan viestintäpäällikkö Teemu Siltanen kertoo.

Viestintä uudistettiin vuosina 2019-2022

Edellisessä kuntastrategiassa Nurmijärvi – Positiivinen ilmiö oli vahva painotus aktiivisen vuoropuhelun lisäämiseksi kunnassa. Kunnan historian ensimmäinen viestintäohjelma Reagoivasta tiedottamisesta ennakoivaan viestintään hyväksyttiin keväällä 2019. Ohjelmaa on toteutettu kunnassa järjestelmällisesti ohjelman hyväksymisestä lähtien.

”Uuden partaalla on hyvä pysähtyä hetkeksi ja analysoida jo kuljettua matkaa. Voidaan sanoa, että vuosina 2019–2022 Nurmijärven kunnassa tehtiin lukuisia kehittämistoimenpiteitä ja kehitysprojekteja, joilla pyrittiin parantamaan kunnan viestintää eri sidosryhmien kanssa. Lähes koko kunnan viestintäkanavapaketti uudistettiin tavalla tai toisella kolmen vuoden aikana”, Siltanen sanoo.

”Olemme saavuttaneet hienoja tuloksia ja saaneet aika ajoin osaksemme myös palkintoja sekä kansainvälistäkin huomiota. Arvioisin mittareidenkin perusteella, että kunnan brändi ja vetovoima ovat tällä hetkellä hyvässä nosteessa. Tyytyväisin olen kuitenkin siihen henkiseen muutokseen, joka kuntamme viestinnässä on tapahtunut. Vaikka kehitettävää vielä onkin, kunnan viestinnän aktiivisuus on muuttunut merkittävällä tavalla vuosien aikana. Uskon, että tämä näkyy myös kuntalaisten arjessa”, Siltanen näkee.

Viestintäohjelma sisälsi neljä päätavoitetta ja 46 toimenpidettä viestinnän kehittämiseksi vuosille 2019–2025. Vuosina 2019–2022 kunnassa on edistetty kaikkia viestintäohjelman tavoitteita ja on pyritty aktiivisesti toteuttamaan kaikki toimenpiteet. Lue raportti voimassa olevan viestintäohjelman toteutumisesta 2019-2022 kunnan kotisivuilta.

”Vuodet 2019–2022 jäävät Nurmijärven historiaan kriisien aikana koulupaloineen, vesikriiseineen ja pandemioineen, mikä on tietysti ottanut merkittävän siivun viestinnän kehittämiseen kaavailluista resursseista. Olen erityisen ylpeä siitä, että kriisit hoidettiin viestinnällisesti varsin mallikkaasti”, Siltanen kertoo ja jatkaa:

”Tästäkin huolimatta uudistimme kolmen vuoden aikana muun muassa kunnan kotisivut, intran, brändi-ilmeen, tiedotuslehden, sosiaalisen median viestinnän, palaute- ja verkkoasiointipalvelu Solmun, blogiviestinnän, sponsorointikäytännöt, uutiskirjeviestinnän, henkilöstölehden ja rekrytointiviestinnän. Lanseerasimme mainoskampanjoita kuten Ylpeästi lande- ja #ilmiöntekijätkampanjat, juhlimme Seitsemän veljestä 150 -juhlavuotta ja sitä, että juhlavuosi sijoittui Kuntamarkkinoinnin SM-kisojen shortlistalle, kuuntelimme Klaukkalan Kehätien avajaisia omasta Kehäradiosta, lanseerasimme Nurmijärveltä-tunnuksen tukemaan paikallisia yrityksiä ja Visit Nurmijärvi -brändin tukemaan matkailun kehittymistä. Koulujen, päiväkotien, kirjastojen, kotoutumispalveluiden, kulttuuripalveluiden, museoiden, liikuntapalveluiden, nuoripalveluiden ja ympäristötoimialan työntekijät ovat tehneet uskomattoman hienoa kuntalaisviestintää. Haluankin kiittää omaa tiimiäni, kaikkia kunnan työntekijöitä ja päättäjiä, jotka ovat osallistuneet tähän parin vuoden urakointiin!”, Teemu Siltanen kiittää.

Kunnan viestintätiimi vauhdissa! Kuvassa vasemmalta Kirsi Matikainen, Jaana Solin, Teemu Siltanen ja Mika Haikonen.

 

Takaisin listaukseen