Ajankohtaista

2.6.2025

Kunnanhallitus, Päätöksenteko

Kunnanhallituksen päätökset 2.6.2025

Kunnanhallitus päätti muun muassa esittää valtuustolle talonrakennuksen hankeohjeen hyväksymistä. Hallitus hyväksyi kunnan ympäristö- ja ilmasto-ohjelman. Lisäksi hallitus antoi vastineen Vaasan hallinto-oikeudelle asiassa Rudus Oy:n Mäntymäen tuotantoalueen maa-aines- ja ympäristölupa sekä kierrätystoimintojen alueen ympäristölupa ja toiminnan aloituslupa. Hallitus käsitteli myös asumisessa syntyvien lietteiden kuljetusjärjestelmäselvitystä. Kokouksen 2.6. esityslistaan voi tutustua kunnan kotisivuilla.

Kunnanhallitus kokousti 2.6. viimeisen kerran ennen kuin kuntavaaleissa valitun uuden valtuuston valitsema kunnanhallitus aloittaa oman kautensa.

”Kunnanhallituksen viimeinen kokous sujui jälleen hyvässä yhteisymmärryksessä. Haluan omalta osaltani kiittää kuluneista vuosista niin kunnanhallituksen jäseniä kuin kunnan viranhaltijoitakin. Näihin vuosiin ja kokouksiin on sisältynyt lukuisia merkittäviä päätöksiä”, kunnanhallituksen puheenjohtaja Virpi Räty sanoo.

Uusi kunnanhallitus valitaan valtuuston kokouksessa 2.6.2025.

Hallitus esittää valtuustolle talonrakennuksen hankeohjeen hyväksymistä

Kunnanhallitus päätti kokouksessaan 2.6.2025 esittää valtuustolle, että se päättää hyväksyä talonrakennuksen hankeohjeen 2025. Kunnan voimassa olevaa talonrakennusohjetta on päivitetty, ja siihen on lisätty tyypillisimmät urakka- ja hankemuodot.  Lisäksi ohjeeseen on laadittu kuvaukset eri rahoitusmalleista sekä otettu kantaa ympäristökuormitukseen liittyviin asioihin. Ohjeeseen on kuvattu päätöksenteon prosessi päätösvaltuuksineen ja vastuineen.  

Arto Hägg (kok.) teki kokouksen aikana Virpi Rädyn (kok.) kannattamaan muutosesityksen, että ohjeen kohdassa 2.3. listatut urakat luokitellaan suoritusvelvollisuuden ja maksuperusteisuuden mukaan. Kunnanhallitus hyväksyi muutosesityksen yksimielisesti.

Talonrakennuksen hankeohjeeseen 2025 voi tutustua kunnan kotisivuilla.

Hallitus hyväksyi Nurmijärven kunnan ympäristö- ja ilmasto-ohjelman

Kunnanhallitus päätti kokouksessaan 2.6.2025 hyväksyä Nurmijärven kunnan ympäristö- ja ilmasto-ohjelman ja viedä sen valtuustolle tiedoksi.


Nurmijärven kunnan ympäristö- ja ilmasto-ohjelma 2023–2035 toteuttaa Nurmijärven kuntastrategiaa 2022–2030. Ohjelma on luonteeltaan kokoava, informatiivinen ja yhteistyötä luova. Siihen on koottu kunnan ja sidosryhmien nykyistä ympäristö- ja ilmastotyötä, ja laadintaprosessissa on tarkasteltu eri aihepiirien välisiä synergioita ja luotu pohja seuraavan ohjelman yhteistyölle.

Ohjelmaa käsiteltiin kunnanhallituksen kokouksessa marraskuussa 2024, jolloin hallitus kiinnitti huomiota haja-asutusalueen erityispiirteiden esiin tuomiseen. Tämän jälkeen ohjelmaan tehtiin muutoksia kunnanhallituksen kommenttien perusteella ilmastotyön osioon ja maankäytön osiossa kaavoitukseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä liikenteeseen ja asutuksen sijoittamiseen.

Esittelijä muutti pohjaesitystä, että ohjelman sivun 6 lause: ”Taajametsien käsittelyssä noudatetaan jatkuvapeitteisyyden periaatetta, jolloin avohakkuitta ei tehdä” muotoon: ”Taajametsien käsittelyssä noudatetaan jatkuvapeitteisyyden periaatetta mahdollisuuksien mukaan”.

Nurmijärven kunta katsoo, että AVI:n 15.1.2024 tekemä lupapäätös Rudus Oy:n Mäntymäen tuotantoalueeseen liittyen tulee kumota

Kunnanhallitus antoi kokouksessaan 2.6. vastineen Vaasan hallinto-oikeudelle asiassa Rudus Oy:n Mäntymäen tuotantoalueen maa-aines- ja ympäristölupa sekä kierrätystoimintojen alueen ympäristölupa ja toiminnan aloituslupa. Joona Suomi (kok.) ilmoitti esteellisyydestä (yleislausekejäävi; naapuri, hallintolaki 28.1 § k 7) osallistua asian käsittelyyn ja päätöksentekoon ja poistui kokouksesta.

 
Nurmijärven kunta katsoo, että Rudus Oy:n 31.8.2023 päivätty vastine ei poista niitä olennaisia huolia, joita kunta on esittänyt valituksessaan. Vastineessa esitetyt toimenpiteet ja selvitykset eivät ole riittäviä osoittamaan, että toiminta olisi ympäristön ja lähialueen asukkaiden kannalta hyväksyttävissä. Kunta tuo esiin seuraavat keskeiset näkökohdat:

Toiminnan pitkäkestoisuus muodostaa poikkeuksellisen ja kohtuuttoman rasituksen alueen asukkaille. Rudus Oy:n toiminta Mäntymäen alueella on jatkunut vuodesta 2007, ja nyt haetaan lupaa 20 vuodeksi eteenpäin. Lisäksi yhtiö on ilmoittanut aikovansa hakea uusia lupia tulevaisuudessa toiminnan laajentamiseksi. Tämä tarkoittaa, että toiminta voisi jatkua yhtäjaksoisesti yli 35 vuotta. Vaikka yksittäiset melu- tai pölyraja-arvot eivät ylittyisi, toiminnan pitkäkestoisuus ja sen kumulatiiviset vaikutukset muodostavat ympäristönsuojelulain ja naapuruussuhdelain (17 §) tarkoittaman kohtuuttoman rasituksen.

Yöaikainen toiminta aiheuttaa erityistä haittaa. Rudus Oy:n esittämät perustelut yöaikaiselle louheen vastaanotolle liittyvät lähinnä logistiikkaan ja rakennushankkeiden aikataulupaineisiin. Nämä eivät kuitenkaan voi olla ensisijaisia perusteita, mikäli toiminnasta aiheutuu terveydellistä haittaa lähialueen asukkaille. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on lausunnossaan todennut, että yöaikaiset kolahdusäänet ja muut impulssimaiset melutapahtumat voivat aiheuttaa heräämisiä ja unen laadun heikkenemistä, vaikka keskiäänitasot eivät ylittyisi. Lisäksi melumallinnuksessa ei ole esitetty yöaikaisia melutasoja klo 22–06 väliseltä ajalta, eikä maksimimelutasoja (LAFmax), mikä on merkittävä puute.

Melu- ja pölyhaittojen arviointi on ollut puutteellista. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on todennut, että melumallinnus ei huomioi kaikkia alueella samanaikaisesti toimivia toimintoja, kuten GRK Suomi Oy:n asfalttiasemaa. Mallinnus ei myöskään ota huomioon melun laatua eikä sen todentamista mittauksin. Pölymittaukset ovat olleet lyhytaikaisia ja niiden luotettavuus on kyseenalaistettu. Alueen asukkaat ovat toistuvasti raportoineet pölyhaitoista, ja valvontaviranomainen on todennut, että pölyntorjuntatoimenpiteet eivät ole kaikissa tilanteissa olleet riittäviä.

Pohjavesien ja talousvesikaivojen suojelu on puutteellisesti varmistettu. Vaikka Uudenmaan ELY-keskus on lausunnossaan todennut, että pohjavesivaikutukset eivät ole merkittäviä, se on samalla edellyttänyt, että pohjaveden tarkkailua jatketaan ja että vedenlaadun muutokset tulee huomioida. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on puolestaan todennut, että kaivokartoituksia ei ole tehty riittävän laajasti eikä säännöllisesti, ja että alueen kaivoissa on havaittu veden laadun ja määrän heikkenemistä. Louhinnan syventyessä tasolle +33–34 mpy riskit kasvavat, ja kaivovesien tarkkailua tulee laajentaa ja tihentää.

Hulevesien hallinta ja vesistövaikutukset ovat edelleen huolenaihe. LUO24-näytepisteessä on havaittu pH:n ja nitraattitypen raja-arvojen ylityksiä. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on todennut, että nimettömään noroon kohdistuu merkittävä kuormitus, joka voi vaikuttaa Natura-alueisiin ja uhanalaisiin lajeihin, kuten taimen. Rudus Oy ei ole esittänyt riittäviä toimenpiteitä näiden vaikutusten ehkäisemiseksi. ELY-keskus on edellyttänyt, että hulevesien käsittelyssä tulee noudattaa parasta käyttökelpoista tekniikkaa (BAT) ja että vesien laatua on seurattava jatkuvasti.
Rudus Oy ei ole riittävästi arvioinut toimintansa yhteisvaikutuksia muiden alueella toimivien tahojen, erityisesti GRK Suomi Oy:n asfalttiaseman kanssa. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on todennut, että yhteisvaikutukset melun, pölyn ja vesistökuormituksen osalta voivat olla merkittäviä, ja että niitä ei ole arvioitu riittävästi lupahakemuksessa.

Lisäksi Rudus Oy:n toimintaan liittyy useita valvontaviranomaisen esiin nostamia epäselvyyksiä. Näitä ovat muun muassa epäselvyydet ottotoiminnan laajuudessa ja vaiheistuksessa, ristiriitaiset tiedot mittaustuloksista sekä puutteellinen tiedottaminen ja vuorovaikutus naapureiden kanssa. Tämä osoittaa, että toiminnan valvonta on vaikeaa ja edellyttää tiukempia ehtoja ja rajoituksia.

Näillä perusteilla Nurmijärven kunta katsoo, että AVI:n 15.1.2024 tekemä lupapäätös tulee kumota. Mikäli lupa kuitenkin myönnetään, tulee siihen asettaa ehdot, jotka rajoittavat toiminta-aikoja erityisesti iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä, kieltävät yöaikaisen toiminnan kokonaan, edellyttävät säännöllisiä ja kattavia melu- ja pölymittauksia.

Hallitus käsitteli asumisessa syntyvien lietteiden kuljetusjärjestelmäselvitystä

Kunnanhallitus käsitteli kokouksessaan 2.6. jätelautakunta Kolmenkierrolle annettavaa lausuntoa  asumisessa syntyvien lietteiden kuljetusjärjestelmäselvityksestä.

Sirpa Rantala (kesk.) teki kokouksen aikana Matti Vanhasen (kesk.) ja Kalle Mustosen (kesk.) kannattamina muutosesityksen, jonka hallitus hyväksyi yksimielisesti. Alla kunnan lausunto, jonka lihavoinnit Rantalan muutosesityksen mukaisia.

Kunnanhallituksen 2.6. hyväksymän lausunnon mukaan Nurmijärven kunta edellyttää, että jätelautakunnassa tehtävässä jätteenkuljetusjärjestelmäpäätöksessä laillisuusnäkökulmien tulee täyttyä, ja että mahdollisuuksien mukaan on löydettävä ratkaisu, jonka mukaisesti Nurmijärven kunnassa voidaan jatkossakin järjestää lietteiden kuljetukset kiinteistön haltijan kilpailuttamana. Vähintään Nurmijärven osalta tulee tarkastella poikkeuslupaa jatkaa sopimusperusteista kiinteistön haltijan järjestämää lietekuljetusjärjestelmää. Kuntakohtaisesti tarkasteltuna Nurmijärven haja-asutusalueilta puhdistamoille palautuvat lietemäärät ovat muihin kuntiin verrattuna merkittävästi suuremmat.

Selvityksen osalta puutteelliseksi katsottiin selvityksen menetelmän ja datan luotettavuus. Tämä puute heijastuu esitettyyn teoreettiseen kokonaislietemäärään, mitä ei myöskään ole osoitettu kuntakohtaisesti. Toimenpiteitä tulisi tehdä datan keräämisen ja luotettavuuden parantamiseksi ja osallistaa tähän kiinteistönomistajia sekä kuljetusyrittäjiä.

Lisäksi lausunnonantajan roolissa kunta pyytää jätelautakuntaa selvittämään jätehuoltoa valvovan viranomaisen (ELY-keskuksen) kannan, olisiko mahdollista tehdä kuljetusjärjestelmäpäätös niin, että ensimmäisessä vaiheessa, esimerkiksi kahden vuoden siirtymäajan puitteissa, jätehuoltoviranomaisen johdolla pyrittäisiin vielä saamaan nykymuotoinen toiminta lain edellyttämälle tasolle. Nurmijärven kunta ilmoittaa olevansa osaltaan valmis osallistumaan kampanjointiin ja muihin tarvittaviin tukitoimenpiteisiin jätehuoltoviranomaisen johdolla.

Hallitus käsitteli valtuustoaloitetta saunatoiminnan mahdollistamisesta Tiiran rantaan

Otto Suhonen (kesk.) ja 41 muuta allekirjoittajaa esittivät valtuustoaloitteessaan, että kunta aloittaa pikimmiten selvityksen vuokra-alueen osoittamiseksi ympärivuotiseen yleiseen saunatoimintaan Tiiran rannasta. Selvityksen osana selvitettäisiin yhteistyössä kiinnostuneiden alan yritysten kanssa, millainen ja minkä kokoinen rantasaunakonsepti sopisi alueelle sen muu käyttöä huomioiden. Tämän jälkeen kunta järjestäisi alueen vuokrauksesta avoimen kilpailutuksen.

Kunnanhallitus käsitteli 2.6. vastausta valtuustoaloitteeseen.

Kunnan alustavien selvitysten perusteella Tiiranrantaan voitaisiin kokeilla kevyttä, siirrettävää saunaratkaisua, joka ei sisällä muita palveluja. Vastaavia kevyitä saunaratkaisuja on käytössä eräissä muissakin kunnissa. Asiassa olisi tarkoituksenmukaista edetä siten, että kunta varaa alueen Tiiranrannasta saunatoimintaa varten, koordinoi kilpailutus- ja sopimusneuvotteluvaiheen. Tarkoituksena on, että kunta tekee määräaikaisen sopimuksen sopivimman ja velvoitteet täyttävän mahdollisen vuokralaisen kanssa. Vuokralainen vastaa kaikesta saunatoimintaan liittyvästä toiminnasta ja velvoitteista. Saunatoiminnan tulee olla kunnalle kustannusneutraali.

Kunnanhallitus päätti 2.6. esittää valtuustolle, että se hyväksyisi vastauksen valtuustoaloitteeseen.

Hallitus käsitteli valtuustoaloitetta jätelietteen hyödyntämisestä lämmöntuotannossa

Hallitus käsitteli kokouksessaan 2.6. vastausta valtuustoaloitteeseen sen seikan tutkimiseksi, voitaisiinko yhdyskuntajätettä, tässä tapauksessa jäteveden puhdistuksessa kertyvää jätelietettä hyödyntää polttamalla termisesti polttolaitoksessa lämmön tuottamiseksi.

Jouni Maijala (peruss.) esitti Kimmo Pirkkalan (peruss.) ja Kalle Mustosen (kesk.) kannattamina asian palauttamista valmisteluun seuraavin perustein:

Vastauksessa ei ole millään tavalla huomioitu Klaukkalan vedenpuhdistamon ja Nurmijärven sähkön synergiaetuja mahdollisessa yhteistyössä lietteenpoltossa.

Aloitteen vireille saattamisen aikaan 2021suunnitelmissa oli koko kunnan jätevesien käsittely Klaukkalan puhdistamolla. Suunnitelma on sittemmin muuttunut. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiseikkaa, että lietteenpolton mahdollisuudet nimenomaan Klaukkalassa ovat hyvät, koska siellä sijaitsee Nurmijärven sähkön kaukolämpöä tuottava energialaitos. Jätevedenpuhdistamon biokaasua käytetään jo energialaitoksella. Tätä toimintamallivaihtoehtoa ei vastaus pitänyt sisällään.

Tämän lisäksi on huomioitava, että lietteen jatkokäsittelyn kuljetusten kustannusvaikutuksia ei ole avattu vastuksessa. On vain todettu hinnan olevan kohtuullinen. Olisi hyvä saada tietää kustannusvertailu kuljetusten ja lietteenpolton välillä sekä myös ympäristövaikutusten arviointi. Poltettaessahan osa haitallisista lietteen aineksista häviää. Toisin on jatkokäsittelyn osalta.

Kunnanhallitus päätti palauttaa asian uudelleenvalmisteltavaksi. 

Hallitus jatkoi Domesta Oy:lle varattujen tonttien varausaikaa Heikkiläntiellä

Kunnanhallitus on toukokuussa 2023 päättänyt luovuttaa Domesta Oy:lle perustettavan asunto-osakeyhtiön tai -yhtiöiden lukuun Kirkonkylän Heikkiläntien AR-tontit 5 ja 6 korttelissa 2344. Kohteeseen tehtävien rivitalorakennusten suunnitelmia on viety eteenpäin alkuperäisen aikataulun mukaisesti ja suunnitteluun sekä markkinointiin laitetut panostukset ovat olleet tähän mennessä noin 20–30 tuhatta euroa.

Kunnanhallitus päätti 2.6., että Domesta Oy:lle Heikkiläntiellä varattujen tonttien varausaikaa jatketaan yhdellä vuodella siten, että tonttien vuokrasopimukset on allekirjoitettava 30.6.2026 mennessä. Muutoin tonttien luovutuksessa toimitaan kunnanhallituksen 8.5.2023 § 70 päätöksen mukaisesti.

Hallitus perusti rakennusvalvontaan määräaikaisen lupainsinöörin viran

Rakennusvalvonnan yksikössä työskentelee johtava rakennustarkastaja, yksi lupainsinööri ja kaksi tarkastusrakennusmestaria. Rakentamislain muutokset vuoden 2025 alusta lukien sekä isot rakennushankkeet talonrakennuksen vilkastumisen ohella ovat lisänneet rakennusvalvonnan, erityisesti tarkastuksen viranomaistehtäviä.

Kunnanhallitus päätti 2.6. perustaa ympäristötoimialan hallinto- ja talouspalveluiden tulosalueelle, rakennusvalvonnan yksikköön määräaikaisen lupainsinöörin viran 3.6.2025-31.7.2027.

Lupainsinöörin tehtäviin sisältyy rakentamisen ohjaus ja neuvonta, rakennustyön viranomaisvalvonta sekä lupavalmistelu ja -päätökset. Esityksenä on, että viran kelpoisuusehtona on soveltuva rakennusalan korkeakoulututkinto (AMK) tai aiempi vastaava tutkinto (rakennusinsinööri tai -arkkitehti) ja että sen palkkaus määräytyy Teknisten sopimuksen mukaisesti. Rekrytointi määräaikaisen viran täyttämiseksi on tarkoitus käynnistää välittömästi, jotta lisäresurssi olisi käytettävissä syyskaudesta alkaen.

Kehitys- ja keskusteluasiat

Kunnanhallitus keskusteli kokouksessaan talousarviokehyksestä vuodelle 2026 sekä media-alan yhteistyöstä.

Takaisin listaukseen