Ajankohtaista

Kaikki, Keusote, Sosiaali ja terveys, Terveys

Keski-Uudenmaan kannanotto – sote-uudistuksen rahoitusmallia on muutettava

8.10.2020

Esitetyn rahoitusmalliin mukaan joka kolmannet hoitavat kädet Keski-Uudenmaan sotessa olisivat ylimääräiset

SOTE-UUDISTUKSEEN esitetyn rahoitusmallin mukaan Keski-Uudenmaan maakunnan tulisi selviytyä 53 miljoonaa euroa pienemmällä rahoituksella kuin nyt. Yhden hoitohenkilökuntaan kuuluvan työntekijän vuosikulut työnantajalle ovat noin 50.000 euroa. Esitetty summa vastaa yli 1000:ta työntekijää.

Kuntayhtymässämme työskentelee 3 800 ammattilaista. Esitetyn rahoitusmallin mukaan joka kolmannet hoitavat kädet olisivat Keski-Uudellamaalla ylimääräiset. Jos summaa verrataan erikoissairaanhoidon kuluihimme, vastaisi se Hyvinkään kaupungin erikoissairaanhoidon tämänhetkisiä vuosikuluja.

On aivan selvää, että tämä on kaukana arkitodellisuudesta.

THL on varmasti saatavilla olevan tiedon perusteella tehnyt huolellista työtä. Malli voisikin terveyspalveluiden osalta soveltua teoreettiseen tilanteeseen, jossa resurssit ovat rajattomat. Tutkimuksen tilanneilta ministeriöiltä on vastuutonta soveltaa sitä sellaisenaan käytännön elämään, jossa euroja siirretään alueelta toiselle.

Sosiaalipalveluiden osalta on syytä kysyä, onko tietopohja siinä kunnossa, että mallilla voidaan jakaa miljardeja euroja. Ratkaisuksi esitetään siirtymätasausta, joka on 150 euroa per asukas. Tämä rajaa vaikutuksen Keski-Uudellamaalla 30 miljoonaan euroon. Tämäkin taso on kestämätön eikä poista sitä tosiasiaa, että rahoitusmallin pohja on toteuttamiskelvoton.

VALTIONVARAINMINISTERIÖN ja SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN tulee jatkovalmistelussa perehtyä paremmin rahoitusmallin käytännön vaikutuksiin. Tarvekertoimien kautta jaettavan rahoituksen osuus on nyt aivan liian korkea. Esitetyn mukaisesti toteutettuna rahoitusmalli romuttaa asukkaidemme peruspalvelut. 53 miljoonaa euroa on täällä paljon, mutta se ei muualle Suomeen ripoteltuna pelasta yhdenkään maakunnan tilannetta.

Rahoituksen painopistettä on siirrettävä asukaspohjaiseen suuntaan ja sosiaalipalveluiden tarve on huomioitava oikealla painoarvolla.

 

Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, Järvenpää

Jyrki Mattila, kaupunginjohtaja, Hyvinkää

Outi Mäkelä, kunnanjohtaja, Nurmijärvi

Arto Lindberg, pormestari, Tuusula

Esko Kairesalo, kunnanjohtaja, Mäntsälä

Hannu Haukkasalo, kunnanjohtaja, Pornainen

Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, Keski-Uudenmaan sote

Annika Kokko, yhtymähallituksen pj. Keski-Uudenmaan sote ja hallituksen pj, Hyvinkää

Irma Pahlman, yhtymävaltuuston pj. Keski-Uudenmaan sote, ja valtuuston pj, Hyvinkää

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän hallitus

Eemeli Peltonen, valtuuston pj., Järvenpää

Helinä Perttu, hallituksen pj., Järvenpää

Kallepekka Toivonen, valtuuston pj., Nurmijärvi

Virpi Räty, hallituksen pj., Nurmijärvi

Kati Lepojärvi, valtuuston pj., Tuusula

Heta Ravolainen-Rinne, valtuuston pj., Mäntsälä

Tapio Havula, hallituksen pj., Mäntsälä

Liljan-Kukka Runolinna, valtuuston pj., Pornainen

Juha Virkki, hallituksen pj., Pornainen

 

Takaisin listaukseen