Ajankohtaista

9.5.2025

Asuminen, Lautakunnat, Maankäyttö, Päätöksenteko, Tontit

Elinvoimalautakunnan 8.5. päätökset

puinen nuija.

Elinvoimalautakunta päätti 8.5.2025 esityslistan mukaisesti uusien tonttien luovutuksista ja hinnoista Vanha-Klaukassa, Lepsämässä ja Rajamäellä. Lisäksi tehtiin päätös, että kunta ostaa Kirkonkylällä, Ojakkalantien läheisyydessä sijaitsevan 15,329 hehtaarin kokoisen kiinteistön, jolla mahdollistetaan työpaikkarakentamista tulevaisuudessa. Lautakunta hyväksyi myös ympäristötoimialan osavuosikatsauksen omalta osaltaan.

Uusien tonttien hinnoittelu ja luovutus

Elinvoimalautakunta päätti esityslistan mukaisesti, että Klaukkalan Vanha-Klaukan ja Lepsämän Oivankujan alueilla sijaitsevat omakotitontit tulevat myyntiin tai vuokrattavaksi vuosien 2025–2027 aikana, kun markkinatilanne sen sallii. 

Vanha-Klaukan asuinalueelta luovutettavia tontteja on 17 kpl. Viisi tonttia on kaavamääräykseltään AO-2 ja loput 12 tonttia kaavamääräykseltään AO-1 eli tontille saa rakentaa yhden asunnon. AO-2 tontille saa rakentaa yhden enintään kaksiasuntoisen asuinrakennuksen. AO-1 tonttien hinta on 105 €/m², ja AO-2 tonttien 115 €/m². Tontit ovat pinta-alaltaan 910–1358 m².

Lepsämän Oivankujalla sijaitsevalle tontille saa rakentaa yhden enintään kaksiasuntoisen asuinrakennuksen. Tontin luovutushinta on 80 €/m², pinta-alaltaan se on 1313 m². 

18 § Klaukkalan Vanha-Klaukan ja Lepsämän Oivankujan tonttien hinnoittelu ja luovutus

Elinvoimalautakunta päätti esityslistan mukaisesti, että kunta laittaa tarjouskilpailulla myytäväksi vuosina 2025–2026 Rajamäen Peltopurontieltä kaksi tonttia, joille kaavamääräyksen (AKR) mukaan saa rakentaa asuinkerros- ja rivitaloja. Vähimmäismyyntihinta on 95 €/k-m2.

Tontit on tarkoitus luovuttaa yhdellä tarjouskilpailulla, yhdelle toimijalle toteutettavaksi. Tarjousten perusteella luovutettavat tontit myydään tai vuokrataan parhaan kokonaistarjouksen tehneelle.

19 § Yhtiömuotoiseen asuntorakentamiseen luovutettavat AKR-tontit vuosina 2025–2026, Rajamäki Kylänpää

Kokouksen kulku ja päätökset

Päätökset tehtiin esityslistan mukaisesti, poikkeuksena 20 § Omakotitalon rakentamista koskeva poikkeamispäätös Valkjärven rannalla.  

16 § Kehitys- ja keskusteluasiat

17 § Kiinteistön 543–402–1–109 osto, Kirkonkylä

20 § Omakotitalon rakentamista koskeva poikkeamispäätös Valkjärven rannalla

Esityslistatekstiin tehtiin teknisenä korjaus, jossa poistettiin yksi ylimääräinen sana seuraavalla tavalla:

Kun otetaan huomioon rakennuspaikan sijainti Valkjärven ranta-alueeseen kuuluvalla rantavyöhykkeellä, vesihuollon kehittämistarvealueella, alueella pääasiassa loma-asumisena toteutunut rakentaminen ja maanomistajien yhdenvertaisen kohtelun periaate lupakäsittelyssä, ei hakemuksen tueksi ole olemassa erityisiä syitä ja haettuun lupaan suostuminen aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Haettuun rakentamiseen suostuminen vaarantaa maanomistajien tasapuolisen kohtelun periaatteen vaarantumisen lupakäsittelyssä.

Keskustelun aikana Kirsi Lompolo teki seuraavanlaisen muutosesityksen:

MUUTOSESITYS

Elinvoimalautakunta toteaa, että hanke sijoittuu alueidenkäyttölain 72 §:n mukaiselle rantavyöhykkeelle (ranta-alueelle) ja edellyttää rakentamislain 57 §:n mukaista poikkeamista ranta-alueen suunnittelutarpeesta sekä rakennusjärjestyksen rakennuspaikan vesistöön tai vesijättöön rajoittuvan rantaviivan vähimmäispituudesta. Elinvoimalautakunta katsoo, että hakemuksen tueksi on olemassa erityisiä syitä eikä haettu rakentaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Elinvoimalautakunta päättää tehdä myönteisen poikkeamispäätöksen alla esitetyin perustein. 

Perustelut:

Hakemuksen kohteena oleva tila Lepikkö 543–415–3–30, osoitteessa Holmanranta 9, on rekisteröity vuonna 1936 eli kyseessä on ns. vanha itsenäinen tila. Rakennuspaikalla sijaitsee vanha mökki, joka hakijan kertoman mukaan on ollut aikoinaan puutarhurin asunto. Kyseinen rakennus näkyy myös vuodelta 1961 olevassa peruskartassa.

Kiinteistön pinta-ala on 7364 m² uuden rakennuspaikan vähimmäispinta-alan ollessa alueella 5000 m². Tilan ympärillä, samalla ranta-alueella on useita ympärivuotisia asuntoja. Noin 16 ha:n tilakokonaisuudella, joka sijoittuu asemakaavoitetun alueen ja Valkjärven väliin on rakennus- ja huoneistorekisterin mukaan yhteensä 19 rakennettua rakennuspaikkaa, joista 11 on lomarakennuksia. 

Rantaviivaa on rakennuspaikalla vähemmän kuin rakennusjärjestyksen vaatima vesistön rannalla olevan rakennuspaikan vesistöön tai vesijättöön rajoittuvan rantaviivan pituus (50 m), mutta toisaalta rantaviiva on sen verran lyhyt (40 m), ettei sitä voitaisi kuitenkaan käyttää yleiseen virkistykseen jokaisen oikeudella. Rantaviivan lyhyys ei muodostunut aiemman, lomarakennusta koskeneen poikkeamispäätöksen käsittelyssä 6.10.2022 (§ 59) ongelmaksi. Tuolloin esittelijän esitys oli suoraan myönteinen.

Alueen palvelut sijaitsevat noin 4 km:n etäisyydellä Klaukkalan taajamassa. Hakemuksen kohteena oleva kiinteistö sijaitsee yksityistien varrella. Hakemuksen kohteena olevalta kiinteistöltä matkaa Klaukkalan taajamassa sijaitsevaan lähimpään alakouluun on noin 4,0 km ja yläkouluun 4,8 km. Lähes samalla etäisyydellä on pohjoisen suunnassa Perttulassa sijaitseva Uotilan alakoulu (4,2 km). Klaukkalantien varrella on kevyen liikenteen väylä ja julkinen liikenne Helsingin suuntaan kulkee Klaukkalantieltä, jolla sijaitsevalle pysäkille on rakennuspaikalta matkaa noin 0,6 km. Pohjoiseen päin mentäessä kevyen liikenteen väylä ulottuu Perttulaan asti. Näin ollen olemassa oleva infrastruktuuri tukee palveluiden saavutettavuutta ja kestävän liikkumisen edellytyksiä.

Kun otetaan huomioon, että kyseessä on ns. vanha itsenäinen tila, voidaan katsoa, että hakemuksen tueksi on olemassa erityisiä syitä eikä haettu rakentaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Kun rakentamisessa huomioidaan ympäristönsuojelulliset näkökohdat, ei rakentaminen vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista eikä aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Nurmijärven valtuuston vuonna 2015 hyväksymän vesihuollon kehittämissuunnitelman mukaan hakemuksen kohteena oleva Holman alue on vesihuollon kehittämistarvealuetta. 

Hakemuksen kohteena olevan kiinteistön lisäksi alueella on kolme yli 5000 m²:n suuruista lomarakennuspaikkaa, joita maanomistajien tasapuolisen kohtelun perusteella tulisi kohdella samoin kuin hakijan kiinteistöä mitä mahdollisiin tulevaisuudessa haettaviin käyttötarkoituksen muutoksiin tulee. Maksimissaan neljän rakennuspaikan hyväksymisen ympärivuotiseen asumiseen ei voi katsoa aiheuttavan asutuksen huomattavaa lisääntymistä alueella.

Voimassa olevassa Uusimaa-kaava 2050:ssä hakemuksen kohteena oleva rakennuspaikka sijaitsee alueella, jota koskevat yleiset suunnittelumääräykset. Valtuuston vuonna 2016 hyväksymässä Klaukkalan oikeusvaikutteisessa osayleiskaavassa hakemuksen kohteena oleva tila sijaitsee maa- ja metsätalousvaltaisella alueella (M-4) ja kaupunkikuvallisesti arvokkaalla alueella (sk-1). 

———-

Lautakunnan jäsenistä Sirpa Rantala ja Kimmo Pirkkala kannattivat tehtyä vastaehdotusta.

Koska oli tehty pohjaesityksestä poikkeava kannatettu muutosehdotus, on suoritettava äänestys. Puheenjohtaja teki seuraavanlaisen äänestysehdotuksen: Ne, jotka kannattavat pohjaesitystä äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat Kirsi Lompolon tekemää kannatusta saanutta muutosehdotusta, äänestävät EI. Äänestys suoritetaan nimenhuutoäänestyksenä. Äänestyksessä annettiin 4 JAA ääntä (Storblom, Luoma, Santala ja Vuorisalo) ja 7 EI ääntä (Flinck, Lompolo, Pirkkala, Rantala, Takalo-Eskola, Tuominen, Suomi).  Täten Kirsi Lompolon muutosehdotus ehdotus tuli päätökseksi äänin 7–4.

Esittelijä jätti eriävän mielipiteen tähän päätökseen. Eriävän mielipiteen perusteena oli seuraava: 

Rakentamislain 57 §:n mukaiset poikkeamisluvan oikeudelliset edellytykset eivät päätöksen esittelytekstissä esitetyin perustein hakemuksen osalta täyty. Poikkeamiselle ei ole olemassa erityistä syytä. Haettu rakentaminen aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle ja alueiden käytön muulle järjestämiselle. 

Jäsenet Vuorisalo, Storblom Santala Ja Luoma jättivät myös eriävän mielipiteen päätökseen. Eriävän mielipiteen jättäneillä oli samat perustelut kuin esittelijällä.

21 § Ympäristötoimialan osavuosikatsaus ajalta 1.1.-31.3.2025 (elinvoimaltk)

22 § Otto-oikeuden käyttäminen viranhaltijoiden päätöksiin, Maankäyttö ja kaavoitus

23 § Ilmoitusasiat

Tarkastettu pöytäkirja julkaistaan kunnan verkkosivuilla 16.5.2025.

Takaisin listaukseen