Ajankohtaista

Aleksia

Aleksia-liikelaitokselle uusi visuaalinen ilme

17.11.2020

Aleksia-liikelaitoksessa, joka hoitaa kunnan ruoka- ja siivouspalveluita 185 työntekijän voimin, tehtiin vuoden 2020 alussa muutoksia organisaation rakenteeseen ja toimintaan. Organisaatiomuutos otetaan käyttöön asteittain vuosien 2020–2023 aikana. Muutosta on lähdetty toteuttamaan yhdistämällä ruoka- ja siivouspalvelut sekä käynnistämällä uuden valmistuskeittiön, Aleksian Padan toiminta.

Organisaatiomuutoksen yhteydessä oli tarkoitus ottaa käyttöön myös Aleksian uusi visuaalinen ilme, joka yhdistää Aleksian henkilöstöä ja lisää sen tunnettuutta asiakkaille. Koronapandemia on osaltaan viivyttänyt tätä työtä ja ilmeen julkistamista. Tänään käyttöön otettavassa visuaalisessa ilmeessä on keskeisintä Aleksian uusi logo, joka näkyy niin henkilöstön vaatetuksessa, asiakirjoissa, ruokalistoissa kuin yleisessä värimaailmassakin.

Aleksian logon valinnassa mukana henkilöstö

Uuden logon valintaan otettiin mukaan koko Aleksian henkilöstö. ”Meille on tärkeää, että henkilöstö kokee logon omakseen ja saa vaikuttaa asioihin”, sanoo Aleksian palvelujohtaja Anu Savander-Hämäläinen. Henkilöstö äänesti eri logovaihtoehdoista itselleen mieluisinta. Ehdolla olevien logojen pääväreinä olivat sininen tai vihreä, ja osassa logoista lisävärinä oli valkoinen. Henkilöstö valitsi väritykseltään sinivalkoisen ja sydämenmuotoisen logon, jossa tekstinä on Aleksia tai Aleksia, Ruoka- ja siivouspalvelut, Nurmijärven kunta. Ruokapalveluvastaava Pirjo Valkonen toteaa henkilöstön äänestyksen tuloksesta: ”Mielestäni valitsemamme logo on tyylikäs, raikas ja ajaton”.

Aleksian logossa näkyvä sydän yhdistää sen luontevasti kuntaan ja kunnan logoon – ne ovat kuin samaa perhettä, sydän muodostuu Nurmijärven kunnan logossa seitsemästä osasta ja Aleksian logossa kahdesta.

Aleksiassa logon ulkoasu on herättänyt positiivisia miellekuvia. ”Aleksian logo kuvaa mielestäni yhtenäisyyttä ja vahvuutta. Sitä, miten kahdesta erillisestä yksiköstä tulee yksi, yhteen hitsaantunut vahva yksikkö”, kuvailee Savander-Hämäläinen. Ruokapalvelutyöntekijä Johanna Pulli puolestaan toteaa: ”Logossa on tärkeintä minusta sen sisällä oleva sydän. Se kuvastaa sitä, että teemme tätä työtä aidosti sydämellä”.

Takaisin listaukseen