Opetus ja koulutus
Usein kysytyt kysymykset koulukyydistä ja Kouluun.fi-palvelusta!
Uusi lukukausi alkaa kaikissa Nurmijärven kouluissa keskiviikkona 11.8.2021 klo 9.00. Peruskoululaisia Nurmijärvellä on noin 6000, joista noin neljännes on koulukyydityksen piirissä. Suurin osa kuljetusoppilaista kulkee joukkoliikenteellä, joka tarkoittaa linja-autovuoroja. Tähän on koottu kysymyksiä ja vastauksia koulukuljetuksista.
Kuinka koulumatka onnistuu sujuvasti ja turvallisesti?
On hyvä opetella lapsen kanssa reitti vuoroliikenteen pysäkille tai noutopaikkaan, josta lapsi nousee koulukyytiin. Turvaa kaikkien muidenkin koulutie omalla käytökselläsi: kunnioita suojateitä ja noudata nopeusrajoituksia ja muita liikennesääntöjä.
Koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi oppilaan tulee jäädä kotiin, jos hän on sairas tai oireinen. Koulukyydeissä tulee pyrkiä pitämään etäisyyttä, oppilaiden tulee istua autossa kuljetusten aikana mahdollisimman väljästi. Jokaisen tulee huolehtia hyvästä yskimis- ja aivastamishygieniasta (yskittävä ja aivastettava nenäliinaan tai hihaan). Jokaisen tulee huolehtia käsihygieniasta (käsien pesu useaan kertaan päivittäin, käsidesin käyttö).
Koulukuljetuksissa on vahva suositus kasvomaskien käyttöön 6–9-luokan oppilailla. Oppilaat saavat koulusta maskeja, joita voivat käyttää myös koulukuljetusten aikana. Myös 0–5 -luokan oppilaat voivat käyttää kasvomaskeja koulukuljetuksissa, jos huoltaja katsoo niiden käytön tarpeelliseksi ja hankkii maskit lapsilleen.
Kuinka lapseni pääsee kouluun ensimmäisenä koulupäivänä?
Ensimmäisenä koulupäivänä joukkoliikenteellä (linja-auto) kouluun tulevat oppilaat pääsevät kyytiin ilman matkakortteja. Erikseen tilattavalla kuljetuksella kulkevien oppilaiden tulee olla Kouluun.fi- palvelussa ilmoitetussa noutopaikassa ajoissa odottamassa kuljetusta.
Jos sinulla on kysyttävää, ole yhteydessä oman koulusi koulukuljetusvastaavaan.
Milloin lapseni saa matkakortin?
Oppilas saa joukkoliikennettä varten matkakortin ensimmäisenä koulupäivänä. Matkakortti on henkilökohtainen ja sen tulee olla aina mukana koulumatkoilla.
Miten lapseni käyttää matkakorttia?
Matkakortti näytetään lukulaitteelle linja-autossa. Kuljettaja auttaa tarvittaessa kortin käytössä.
Mistä löydän tiedon linja-autovuoroista?
Selvitä lapsellesi sopivat linja-autovuorot ja aikataulut koulumatkoja varten. Joukkoliikenteen aikataulut löytyvät https://korsisaari.fi/joukkoliikenne/ Aikataulukyselyt Korsisaarelta: Vaihde ma-pe 7-17 puh. 09 878 9900
Mistä löydän vuoroliikennepysäkit?
Vuoroliikennepysäkit löytyvät Nurmijärven karttapalvelusta. Ohje karttapalvelun käyttöön https://bit.ly/2YxSBya.
Mikä on Kouluun.fi-palvelu?
Nurmijärvellä on käytössä Kouluun.fi -palvelu. Sen avulla huoltajat näkevät koulukuljetuksessa olevien lastensa tietoja ja tekevät peruutuksia. Lue tarkemmat ohjeet Kouluun.fi -palvelusta täältä https://www.nurmijarvi.fi/wp-content/uploads/2021/08/Kouluun.fi-kayttoonotto-ohjeet-2021.pdf
Miten kirjaudun Kouluun.fi-palveluun?
Kuljetustiimi on lähettänyt lapsikohtaisen linkin tekstiviestillä koulukuljetusjärjestelmässä oleviin huoltajien puhelinnumeroihin niiden lasten osalta, jotka tulevat koulukyytiin uusina oppilaina tänä syksynä. Linkin kautta huoltaja voi lisätä lapsensa Kouluun.fi –tunnuksiinsa. Jos et ole saanut tekstiviestiä, ole yhteydessä tekstiviestillä numeroon 045 739 63068 (numeroon ei voi soittaa).
Miksi Kouluun.fi-palveluun kirjautuessa tarvitsee pankkitunnuksia?
Ensimmäisellä kirjautumiskerralla Kouluun.fi-käyttöliittymään käytetään tietoturvan takaamiseksi vahvaa tunnistautumista esim. pankkitunnusten avulla. Tällä tavoin käyttöliittymä yhdistää huoltajan oikeaan lapseen.
Kirjautuminen Kouluun.fi-palveluun ei onnistu. Miten toimin?
Mikäli sinulla on ongelmia kirjautumisen kanssa, olethan yhteydessä Nurmijärven kuntaan: koulukuljetukset@nurmijarvi.fi, p. 040 317 2444
Koulukyydityksen piirissä oleva lapseni kulkee linja-autolla. Miten Kouluun.fi ilmoittaa matkan tiedot?
Jos oppilas kulkee linja-autolla, lukee Kouluun.fi-palvelussa oppilaan matkan kohdalla Vuoroauto ja linjanumero, esimerkiksi Vuoroauto 51 sekä ehdotettu vuoroliikennepysäkki. Oppilas voi käyttää myös muuta vuoroliikennepysäkkiä koulumatkansa varrella. Aikataulut: https://korsisaari.fi/joukkoliikenne/
Lapseni kulkee koulumatkansa joukkoliikenteellä. Miten hyödymme Kouluun.fi-palvelusta?
Kouluun.fi-palvelua voivat hyödyntää myös joukkoliikennettä käyttävien kuljetusoppilaiden huoltajat, he näkevät palvelusta tiedot ehdotetusta vuoroautosta ja pysäkistä.
Mitä tarkoittaa erikseen tilattava kuljetus?
Erikseen tilattava kuljetus tarkoittaa kouluautoja, jotka eivät kuulu joukkoliikenteeseen. Erikseen tilattavilla kuljetuksilla kulkevat vain ne kuljetusoppilaat, jotka eivät voi käyttää joukkoliikennettä.
Tarvitseeko erikseen tilattavaan kuljetukseen matkakorttia?
Erikseen tilattavalla kuljetuksella kulkevat oppilaat eivät tarvitse matkakorttia. Kuljettajalla on lista kuljetettavista oppilaista ja näissä kuljetuksissa voivat kulkea vain ne oppilaat, jotka ovat kuljettajan listalla.
Lapseni kulkee koulumatkansa erikseen tilattavalla kuljetuksella. Miten Kouluun.fi ilmoittaa matkan tiedot?
Jos oppilas kulkee erikseen tilattavalla kuljetuksella, lukee Kouluun.fi-palvelussa oppilaan matkan kohdalla kouluauton tunnus ja matkustajapaikkamäärä, esimerkiksi VN3 (16) sekä noutopaikka ja -aika. Noutopaikalla tulee olla viimeistään viisi minuuttia ennen annettua noutoaikaa. Jos kouluauto ei tule noutopaikalle 10 minuutin sisällä noutoajasta, tulee ottaa yhteyttä kuljetussuunnitteluun puh. 040 317 2444. Noutopaikalta ei tule poistua ennen yhteydenotossa saatuja ohjeita. Jos lapsi on poissa erikseen tilattavasta koulukyydistä, huoltajan tulee perua kuljetus Kouluun.fi -palvelun kautta.
Kuinka peruutan koulukyydityksen?
Palvelussa voi peruuttaa valitsemansa matkan tai kaikki matkat tietyltä aikaväliltä. Klikkaa matkaa ”kuljetukset” -näkymässä, niin saat auki mahdollisuuden perua sen. Vaihtoehtoisesti voit tehdä peruutukset erikseen niille varatussa välilehdessä.
Peruutukselle tulee antaa syy, jotta virheellisiltä vahinkoperuutuksilta vältytään. Syyksi riittää esimerkiksi ”poissa”. Palvelu välittää peruutuksen välittömästi ajojärjestelyyn ja kuljettajalle. Huomaathan, että matkan peruuttaminen ei korvaa koululle oppilaan poissaolosta tehtävää ilmoitusta.
Peruutin koulukyydin vahingossa, miten toimin?
Mikäli matka perutaan virheellisesti, tulee tästä ilmoittaa viipymättä kuljetusten järjestäjälle. Kuljetusjärjestelyiden yhteystiedot: koulukuljetukset@nurmijarvi.fi, p. 040 317 2444
Keneen voin olla yhteydessä lapseni koulukuljetusasioissa?
Jokaisella koululla on koulukuljetusvastaava, joka hoitaa koulun päässä kuljetukseen liittyviä asioita. Kuljetusvastaava on huoltajien ensisijainen yhteyshenkilö koulukuljetusasioissa. Koulukuljetusvastaavien yhteystiedot löytyvät Wilman koulukuljetustiedotteesta.
Kuljetusjärjestelyiden yhteystiedot
Sähköposti: koulukuljetukset@nurmijarvi.fi,
Puhelin: 040 317 2444
Tutustu myös
Tärkeää tietoa koulukuljetuksista
Koulumatkat ja -kuljetus -sivu