Ajankohtaista

7.5.2025

Asuminen, Lautakunnat, Maankäyttö, Päätöksenteko, Talous

Asemakaavoitus- ja rakennuslautakunnan 6.5. päätökset

Asemakaavoitus- ja rakennuslautakunta hyväksyi 6.5.2025 esityslistan mukaisesti ympäristötoimialan osavuosikatsauksen omien vastuualueidensa osalta. Kirkonkylällä sijaitsevan Vanhan sähkölaitoksen alue 1 asemakaavamuutosehdotuksen asettamista julkisesti nähtäville esitetään kunnanhallituksen päätettäväksi. Lisäksi lautakunta myönsi poikkeamisen asemakaavasta matkaviestintukiaseman rakentamiseksi Kylänpään alueelle.

Vanhan sähkölaitoksen alueen I asemakaavaehdotus

Asemakaavoitus- ja rakennuslautakunta esittää kunnanhallitukselle, että se päättää asettaa

§ 21 2–198 Vanhan sähkölaitoksen alue I, asemakaavamuutos, ehdotuksen julkisesti nähtäville 30 päivän ajaksi. Lautakunta tarkasti ja hyväksyi pöytäkirjan tämän asian osalta jo kokouksessaan.

Vanhan sähkölaitoksen alue sijoittuu Kirkonkylän keskustan länsipuolelle. Suunnittelualue rajautuu Punamullantien ja Krannilanpolun väliselle alueelle kohdistuen korttelin 2028 länsiosaan.

Kaavaratkaisulla alueen käyttötarkoitukset muuttuvat asuinkerrostalojen korttelialueeksi sekä asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueeksi.

Asuinkerrostalojen korttelialue on ehdotusvaiheessa jaettu kolmeksi tontiksi. Kunkin tontin rakennusoikeus on 1250 k- m2, ja suurin sallittu kerrosluku on viisi. Alueelle voidaan toteuttaa myös erityisasumista, jonka osuus saa olla enintään 33 % kokonaisrakennusoikeudesta. Ympärivuorokautisen palveluasumisen osuus saa olla enintään 10 % kokonaisrakennusoikeudesta.

Asuinkerrostalojen korttelialueen Krannilanpolun puoleiseen osaan on osoitettu leikki- ja oleskelualueeksi varattu alueen osa sekä hulevesien keräämiseen ja viivyttämiseen varattu alueen osa, joka tulee toteuttaa sadepuutarhana.

Tonttien pysäköintipaikat ovat korttelin keskiosaan sijoittuvalla autopaikkojen korttelialueella, jolle tulee istuttaa puustoa ja se tulee rajata pensasaidalla. Krannilanpolun katuosuus säilyy edelleen katuna.

Alueella säilytetään asemakaavamääräyksellä suojeltu/suojeltava rakennusperintökohde; entinen sähkölaitoksen konttori ja johtajan asunto. Alueen kaavamääräys sallii rakennuksen käytön asumiseen ja/tai toimisto- ja liiketiloina sekä ympäristöhäiriötä aiheuttamattomina työtiloina.

Asemakaavan muutos on vaikutuksiltaan merkittävä ja sen hyväksyy kunnanvaltuusto. Asemakaavan muutosehdotuksen nähtäville asettamisesta päättää kunnanhallitus.

Kokouksen kulku ja päätetyt asiat

20 § Ympäristötoimialan osavuosikatsaus ajalta 1.1.-31.3.2025 (asra)

Asemakaavoitus- ja rakennuslautakunta hyväksyi liitteen mukaiset osavuosikatsaukset asemakaavoituksen, kiinteistö- ja mittaustoimen sekä rakennusvalvonnan osalta ajalta 1.1.-31.3.2025.

§ 21 2–198 Vanhan sähkölaitoksen alue I, asemakaavamuutos, ehdotus  

Käsittely

Kalle Mustonen teki Tarja Heinon kannattamana seuraavan muutosesityksen:

”Esitän, että ympärivuorokautisen palveluasumisen maksimimäärä 10 % nostetaan 17 %. Perusteluna se, että suurempi pinta-ala mahdollistaa mahdollisen palveluntarjoajan pystyvän todennäköisemmin lähtemään toteuttamaan kyseistä palvelua, kun emme rajaa pinta-alaa liian pieneksi toteuttaa.” 

Puheenjohtajan tiedustellessa voiko lautakunta olla yksimielinen, lautakunta ei ollut yksimielinen. 

Koska muutosesityksestä ei voitu olla yksimielisiä, puheenjohtaja määräsi suoritettavaksi seuraavan nimenhuutoäänestyksen:

JAA = Esittelijän pohjaesitys

EI = Mustosen muutosesitys 

Äänestyksen tulos:

6 JAA (Lompolo, Mantila, Schalin, Tarikka, Viitanen, Malkamäki)

4 EI (Virtanen, Heino, Mustonen, Viitala)

1 POISSA (Lehto)

Asemakaavoitus- ja rakennuslautakunta lautakunta päätti äänin 6 JAA – 4 EI hyväksyä esittelijän pohjaesityksen.

22 § Rakentamista koskeva poikkeamispäätös Rajamäen taajamassa Kylänpään puistoalueella

Lautakunta hyväksyi matkaviestintukiaseman rakentamisen Rajamäen Kylänpään alueelle, asemakaavan mukaiselle puistoalueelle. Tukiasema käsittää 42 metriä korkean ristikkomaston ja sen viereen tulevan laitesuojan. Lisäksi rakennetaan noin 20–30 metriä pitkä huoltotie kevyenliikenteenreitiltä maston piha-alueelle.

Käsittely

Sami Virtanen teki Visa Tarikan kannattamana seuraavan muutosesityksen:

”Poikkeuslupaa ei myönnetä, sillä 150 metrin päässä on kaavassa osoitettu mastolle paikka. Alkuperäinen kaavan laatija on suunnitellut koko alueen kaavoituksen ja kokonaisuuden, jossa myös viheralueet on huomioitu. Tämän lisäksi poikkeusluvan osoittama paikka on suunniteltu palstaviljelyyn ja paikat ovat Rajamäen ainoat. Palstaviljelyllä mainostettiin myös alueen tontin ostajille tontteja.

Tämän lisäksi poikkeusluvan osoittama paikka vaatii huoltotien kevyenliikenteenreitiltä maston piha-alueelle. Kaavan osoittama paikka palvelee todennäköisesti paremmin myös tulevaa hellaspolun aluetta.” 

Elina Viitala kannatti esittelijän pohjaesitystä. 

Koska muutosesityksestä ei voitu olla yksimielisiä, puheenjohtaja määräsi suoritettavaksi seuraavan nimenhuutoäänestyksen:

JAA = Esittelijän pohjaesitys

EI = Virtasen muutosesitys

Äänestyksen tulos:

4 JAA (Heino, Viitala, Viitanen, Malkamäki)

4 EI (Virtanen, Lompolo, Mantila, Tarikka)

2 TYHJÄ (Mustonen, Schalin)

1 POISSA (Lehto) 

Asemakaavoitus- ja rakennuslautakunta lautakunta päätti äänin 4 JAA – 4 EI – 2 TYHJÄ hyväksyä esittelijän pohjaesityksen. Puheenjohtajan ääni ratkaisi.

23 § Käyttötarkoituksen muutosta koskeva poikkeamispäätös Klaukkalan taajamassa Tiiranrannan alueella

Käsittely:

Visa Tarikka teki Kalle Mustosen, Cisse Schalinin ja Kirsi Lompolon kannattamana seuraavan muutosesityksen:

”Asemakaavoitus- ja rakennuslautakunta katsoo, että poikkeamishakemuksen tueksi on maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n tarkoittama erityinen syy. Hakemuksen mukainen muutos käyttötarkoituksessa ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle ja alueiden käytön muulle järjestämiselle, koska kiinteistö 543–403–2–1149 on jo rakennettu ja ollut ympärivuotisessa asuinkäytössä vuodesta 2001. Hankkeeseen suostuminen varmistaa maanomistajien tasapuolisen kohtelun periaatteen toteutumisen lupakäsittelyssä, sillä hakemuksen kohteena olevalle alueelle on lähivuosinakin myönnetty vakituisen asunnon lupia.

Hakija on ilmoittanut 5.2.25, että kiinteistön kaikki vesipisteet on liitetty kunnan jätevesijärjestelmään. Nurmijärven Vesi -liikelaitokselta 12.2.25 saadun tiedon mukaan kiinteistö on liittynyt jätevesiviemäriin 2016 ja vesijohtoon 2001. Kiinteistöllä on asuttu pysyvästi jo vuosia, joten vesien käyttö kiinteistöllä ei lisäänny päätöksen takia.

Tonttialuetta on jo merkittävästi muokattu ja puustoa kaadettu jo aiemmin, joten käyttötarkoituksen muutos ei muuta tontin maankäyttöä. Kunta on kuullut naapurit ja naapureilla ei ole ollut huomautettavaa hakemuksesta.

Oikeusvaikutteisessa Klaukkalan osayleiskaavassa (voimaan 13.9.2017), alue on osoitettu pientalovaltaiseksi asuinalueeksi AP-9, jonka kaavamääräys on seuraava: Merkinnällä on osoitettu Tiiranrannan alueella sijaitseva voimassa olevan asemakaavan mukainen loma-asuntoalue. Alue varataan erillispientalojen alueeksi. Asemakaavasuunnittelussa rakentaminen tulee sovittaa alueen luonteeseen. Hulevesien hallintaan tulee kiinnittää erityistä huomiota ja lisäksi Valkjärven ekologisen tilan parantamistavoitteet tulee ottaa huomioon. Rakennusoikeus alueella saa olla enintään e=0,15.

Asemakaavoitus- ja rakennuslautakunta katsoo, että hakemuksen mukainen poikkeaminen asemakaavan käyttötarkoitusta koskevasta määräyksestä tulee myöntää, koska

• kiinteistö on jo rakennettu ja vakituisessa asuinkäytössä ympärivuotisesti. Tontti on jo muokattu vuosien saatossa eikä poikkeuslupa muuta tontin maankäyttöä.

• kiinteistön rakennuskanta ja rakennusten sijoittelu vastaa alueelle Klaukkalan osayleiskaavassa esitettyjä kaavamääräyksiä

• kiinteistön rakennusten suojaetäisyydet ja jätevesijärjestelmät täyttävät lainsäädännön ja määräysten vaatimukset. Kiinteistön kaikki vesipisteet on liitetty kunnan jätevesijärjestelmään ja kunnan vesijohtoon on liitytty jo rakennusvaiheessa. Kiinteistön hulevedet on käsitelty asianmukaisella tavalla.

•Hankkeeseen suostuminen varmistaa maanomistajien tasapuolisen kohtelun periaatteen toteutumisen lupakäsittelyssä, sillä hakemuksen kohteena olevalle alueelle on jo vuosien varrella myönnetty vakituisen asunnon lupia. Asemakaavoitus- ja rakennuslautakunta on vuosina 2022–24 myöntänyt Tiiranrannan alueella kolme vastaavaa poikkeamista vapaa-ajan asunnon käyttötarkoituksen muuttamiseksi omakotitaloksi (8.3.2022 § 12 ja § 13 sekä 1.11.2022 § 57)

Asemakaavoitus- ja rakennuslautakunta päättää, että se myöntää haetun poikkeamisen asemakaavan käyttötarkoitusta koskevasta kaavamääräyksestä.”

Tarja Heino kannatti esittelijän pohjaesitystä.

Koska muutosesityksestä ei voitu olla yksimielisiä, puheenjohtaja määräsi suoritettavaksi seuraavan nimenhuutoäänestyksen:

JAA = Esittelijän pohjaesitys

EI = Tarikan muutosesitys

Äänestyksen tulos:

0 JAA

7 EI (Lompolo, Mantila, Mustonen, Schalin, Tarikka, Viitanen, Malkamäki)

2 TYHJÄ (Heino, Viitala)

2 POISSA (Lehto, Virtanen)

Asemakaavoitus- ja rakennuslautakunta lautakunta päätti äänin 0 JAA – 7 EI – 2 TYHJÄ hyväksyä Tarikan muutosesityksen.

Päätös:

Asemakaavoitus- ja rakennuslautakunta päätti, että se myöntää haetun poikkeamisen asemakaavan käyttötarkoitusta koskevasta kaavamääräyksestä. 

Esittelijä jätti eriävän mielipiteen:

Eriävä mielipide siltä osin kuin päätös poikkeaa päätösesityksestä, ASRA 6.5.2025 § 23

Alueen käyttötarkoituksen muutos on ratkaistava kokonaisuutena asemakaavoituksella, jonka yhteydessä voidaan tutkia alueen käyttötarkoituksen muuttaminen ja muutoksen aiheuttamat laajemmat vaikutukset sekä suunnitella alue kokonaisuutena siten, että AKL 54 §:n mukaiset asemakaavan sisältövaatimukset täyttyvät. Kun huomioidaan alueen sijainti Valkjärven rannalla ja kyseisen vesistön tyydyttävä tila, alueelta puuttuva kunnallistekniikka ja puutteelliset hulevesien hallintajärjestelmät, alueen asemakaavan mukaisen käyttötarkoituksen muuttaminen loma-asumisen alueesta ympärivuotisen asumisen alueeksi yksittäisin luvin johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen ilman muuttamisen vaikutusten kokonaistarkastelua mm. hulevesien hallinnan osalta.

Lisäksi hankkeeseen suostuminen vaarantaa myös maanomistajien tasapuolisen kohtelun periaatteen toteutumisen, sillä koko aluetta ei voida muuttaa pysyvään asumiseen yksittäisillä lupapäätöksillä, vaan se vaatii alueen asemakaavamuutoksen.

Yhteenvetona voidaan todeta, että MRL:n 171 §:n mukaisia oikeudellisia edellytyksiä ei ole olemassa, joten lupaa ei voida myöntää.

24 § Otto-oikeuden käyttäminen viranhaltijoiden päätöksiin

25 § Ilmoitusasiat

Lisäksi: 3–353 Vesitorni, Klaukkala asemakaavamuutos tullut voimaan 5.5.2025

26 § Kehitys- ja keskusteluasiat

Tarkastettu pöytäkirja julkaistaan kunnan verkkosivuilla 14.5.2025.

Takaisin listaukseen