Lue usein kysytyt kysymykset koulukyydistä ja Kouluun.fi-palvelusta!

7.8.2019 15.00

Uusi lukuvuosi alkaa kaikissa Nurmijärven kouluissa huomenna torstaina 8.8.2019 klo 9.00. Peruskoululaisia Nurmijärvellä on noin 6000, joista noin neljännes on koulukyydityksen piirissä. Suurin osa kuljetusoppilaista kulkee joukkoliikenteellä, joka tarkoittaa linja-autovuoroja ja Kivenkyytiä. Tähän tiedotteeseen on koottu huoltajille tärkeää tietoa koulukyydityksestä. Lue myös pidempi juttu tästä linkistä: https://www.nurmijarvi.fi/ajankohtaista/12315/tarkeaa_tietoa_koulukuljetuksista

Kuinka koulumatka onnistuu sujuvasti ja turvallisesti?
On hyvä opetella lapsen kanssa reitti vuoroliikenteen pysäkille tai noutopaikkaan, josta lapsi nousee koulukyytiin. Turvaa kaikkien muidenkin koulutie omalla käytökselläsi: kunnioita suojateitä ja noudata nopeusrajoituksia ja muita liikennesääntöjä.


Kuinka lapseni pääsee kouluun ensimmäisenä koulupäivänä?
Ensimmäisenä koulupäivänä joukkoliikenteellä (linja-auto ja Kivenkyyti) kouluun tulevat oppilaat pääsevät kyytiin ilman matkakortteja.

Erikseen tilattavalla kuljetuksella kulkevien oppilaiden tulee olla Kouluun.fi-palvelussa ilmoitetussa noutopaikassa ajoissa odottamassa kuljetusta. Näihin matkoihin oppilaat eivät tarvitse matkakorttia.

Jos sinulla on kysyttävää ensimmäiseen koulupäivään liittyen, ole yhteydessä p. 040 317 2444.


Milloin lapseni saa matkakortin?
Oppilas saa joukkoliikennettä varten matkakortin ensimmäisenä koulupäivänä. Matkakortti on henkilökohtainen ja sen tulee olla aina mukana koulumatkoilla.


Miten lapseni käyttää matkakorttia?
Matkakortti näytetään lukulaitteelle linja-autossa ja Kivenkyydissä. Kuljettaja auttaa tarvittaessa kortin käytössä.

Mistä löydän tiedon linja-autovuoroista?
Selvitä lapsellesi sopivat linja-autovuorot ja aikataulut koulumatkoja varten. Joukkoliikenteen aikataulut löytyvät https://korsisaari.fi/joukkoliikenne/aikataulut/
Aikataulukyselyt Korsisaarelta: Vaihde ma-pe 7-17 puh. 09 878 9900


Mistä löydän vuoroliikennepysäkit?

Vuoroliikennepysäkit löytyvät Nurmijärven karttapalvelusta. Ohje karttapalvelun käyttöön https://bit.ly/2YxSBya.

Mikä on Kouluun.fi-palvelu?
Nurmijärvellä on otettu käyttöön Kouluun.fi-käyttöliittymä. Sen avulla huoltajat näkevät koulukuljetuksessa olevien lastensa tietoja ja tekevät peruutuksia. Lue tarkemmat ohjeet Kouluun.fi-käyttöliittymästä täältä.

Miten kirjaudun Kouluun.fi-käyttöliittymään?

Kuljetustiimi on lähettänyt lapsikohtaisen käyttöoikeuskoodin tekstiviestillä koulukuljetusjärjestelmässä oleviin huoltajien puhelinnumeroihin. Lapsikohtaisen käyttöoikeuskoodin avulla huoltaja voi lisätä lapsensa Kouluun.fi-tunnuksiinsa. Jos et ole saanut tekstiviestiä, ole yhteydessä koulukuljetukset@nurmijarvi.fi tai
p. 040 317 2444.

Miksi Kouluun.fi-palveluun kirjautuessa tarvitsee pankkitunnuksia?
Ensimmäisellä kirjautumiskerralla Kouluun.fi-käyttöliittymään käytetään tietoturvan takaamiseksi vahvaa tunnistautumista esim. pankkitunnusten avulla. Tällä tavoin käyttöliittymä yhdistää huoltajan oikeaan lapseen.

Kirjautuminen Kouluun.fi-palveluun ei onnistu. Miten toimin?
Mikäli sinulla on ongelmia kirjautumisen kanssa, olethan yhteydessä Nurmijärven kuntaan: koulukuljetukset@nurmijarvi.fi, p. 040 317 2444.

Koulukyydityksen piirissä oleva lapseni kulkee linja-autolla. Miten Kouluun.fi ilmoittaa matkan tiedot?

Jos oppilas kulkee linja-autolla, lukee Kouluun.fi-palvelussa oppilaan matkan kohdalla Vuoroauto ja linjanumero esimerkiksi Vuoroauto 51 sekä ehdotettu vuoroliikennepysäkki. Palvelusta näkee myös koulupäivän alkamis- ja päättymisajan.

Koulukyydityksen piirissä oleva lapseni kulkee Kivenkyydillä. Miten Kouluun.fi ilmoittaa matkan tiedot?
Jos oppilas kulkee Kivenkyydillä, lukee palvelussa KI ja linjanumero, esimerkiksi KI3 sekä ehdotettu vuoroliikennepysäkki. Palvelusta näkee myös koulupäivän alkamis- ja päättymisajan.

Lapseni kulkee koulumatkansa joukkoliikenteellä. Miten hyödymme Kouluun.fi-palvelusta?
Kouluun.fi-palvelua voivat hyödyntää myös joukkoliikennettä käyttävien kuljetusoppilaiden huoltajat, he näkevät palvelusta tiedot ehdotetusta vuoroautosta ja pysäkistä sekä koulun alkamis- ja päättymisajan.


Lähetetäänkö noutoaikoja yhä tekstiviestillä?
Koulun alkaessa lähetetään entiseen tapaan tekstiviesteinä noutoaikoja erikseen tilattavilla kuljetuksilla kulkeville Kouluun.fi-palvelun rinnalla, mutta tekstiviestilähetykset loppuvat elokuun jälkeen.


Mitä tarkoittaa erikseen tilattava kuljetus?
Erikseen tilattava kuljetus tarkoittaa kouluautoja, jotka eivät kuulu joukkoliikenteeseen. Erikseen tilattavilla kuljetuksilla kulkevat vain ne kuljetusoppilaat, jotka eivät voi käyttää joukkoliikennettä.


Tarvitseeko erikseen tilattavaan kuljetukseen matkakorttia?

Erikseen tilattavalla kuljetuksella kulkevat oppilaat eivät tarvitse matkakorttia. Kuljettajalla on lista kuljetettavista oppilaista ja näissä kuljetuksissa voivat kulkea vain ne oppilaat, jotka ovat kuljettajan listalla.


Lapseni kulkee koulumatkansa erikseen tilattavalla kuljetuksella. Miten Kouluun.fi ilmoittaa matkan tiedot?
Jos oppilas kulkee erikseen tilattavalla kuljetuksella, lukee Kouluun.fi-palvelussa oppilaan matkan kohdalla kouluauton tunnus ja matkustajapaikkamäärä, esimerkiksi KTL4 (22), sekä noutopaikka ja -aika. Kouluauton tunnus näkyy auton tuulilasissa näkyvällä paikalla. Noutopaikalla tulee olla viimeistään viisi minuuttia ennen annettua noutoaikaa. Jos auto ei tule noutopaikalle 10 minuutin sisällä noutoajasta, tulee ottaa yhteyttä kuljetussuunnitteluun puh. 040 317 2444. Noutopaikalta ei tule poistua ennen yhteydenotossa saatuja ohjeita. Jos lapsi on poissa erikseen tilattavasta koulukyydistä, huoltajan tulee perua kuljetus Kouluun.fi-palvelun kautta.


Kuinka peruutan koulukyydityksen?
Palvelussa voi peruuttaa valitsemansa matkan tai kaikki matkat tietyltä aikaväliltä. Klikkaa matkaa "kuljetukset"-näkymässä, niin saat auki mahdollisuuden perua sen. Vaihtoehtoisesti voit tehdä peruutukset erikseen niille varatussa välilehdessä.


Peruutukselle tulee antaa syy, jotta virheellisiltä vahinkoperuutuksilta vältytään. Syyksi riittää esimerkiksi "poissa". Palvelu välittää peruutuksen välittömästi ajojärjestelyyn ja kuljettajalle. Huomaathan, että matkan peruuttaminen ei korvaa koululle oppilaan koulusta poissaolosta tehtävää ilmoitusta.


Peruutin koulukyydin vahingossa, miten toimin?
Mikäli matka perutaan virheellisesti, tulee tästä ilmoittaa viipymättä kuljetussuunnitteluun. Kuljetussuunnittelun yhteystiedot: koulukuljetukset@nurmijarvi.fi, p. 040 317 2444.


Keneen voin olla yhteydessä lapseni koulukuljetusasioissa?
Jokaisella koululla on koulukuljetusvastaava, joka hoitaa koulun päässä kuljetukseen liittyviä asioita. Kuljetusvastaava on huoltajien ensisijainen yhteyshenkilö koulukuljetusasioissa. Koulukuljetusvastaavien yhteystiedot löytyvät linkistä:https://bit.ly/2yrRHVq


Kuljetussuunnittelun yhteystiedot: koulukuljetukset@nurmijarvi.fi, p. 040 317 2444


Nurmijärven kunta toivottaa kaikille kouluun menijöille hyvää syksyä!