Onnistunut retki

Kolme opettajaa oli lähdössä kolmen alakoulun luokan kanssa kevätretkelle. Kuuden oppilaan kohdalla oltiin jonkin verran huolissaan heidän käyttäytymisestään retkipaikoilla, joissa oli myös omatoimista tekemistä ja liikkumista toimipisteestä toiseen. Opettaja tilasi verkostokokouksen.

Ko. oppilaiden koteihin lähetettiin tieto kokouksesta, sen aiheesta, tavoitteesta ja toimintatavasta. Oppilaat ja opettaja kokoontuivat koulun pienryhmätilassa. He istuivat saman pöydän ääressä. Opettaja toivotti oppilaat ja konsultin tervetulleeksi, kertoi huolensa ja tavoitteensa tapaamiselle. Yhdessä oppilaiden kanssa pohdittiin ja tarkennettiin miksi juuri hän oli kutsuttu tapaamiseen ja että kutsumisen perusteet voivat olla erilaiset. Konsultti kertoi kokouksen kulun, joka oli kirjoitettu fläpille.

Tulevaisuuteen, retken jälkeiseen torstaihin siirtyminen tehtiin fläpille tehdyn kalenterisivun ja retkipaikan esitteen avulla, sekä istumapaikkoja vaihtamalla. Oppilaat haasteltiin yksitellen, yksi kysymys kerrallaan, opettaja kirjasi vastaukset fläpeille, joihin oli kirjoitettu kysymykset: kun retken jälkeen kokoonnutaan ja todetaan, että se on mennyt hyvin, miten se on mennyt, mitä itse teit, mistä ja millaista tukea sait, mistä olit huolissasi ennen retkeä. Nykyhetkeen palattiin alussa käytetyn kalenterin ja istumapaikoille paluun tuella. Keksi- ja mehuhetken jälkeen koottiin kerrotuista teoista kaikkien hyväksymä suunnitelma.

Retki oli mennyt hyvin, odotettua paremmin.